استفاده از “سوخت‌های مایع سنگین” و افزایش آلودگی هوای کلان‌شهرها
استفاده از “سوخت‌های مایع سنگین” و افزایش آلودگی هوای کلان‌شهرها
معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به کاهش تولید گاز طبیعی ناچار به استفاده از سوخت‌های مایع سنگین برای تولید برق شده‌ایم که این موضوع به تشدید آلودگی هوا در اغلب کلانشهرهای کشور به خصوص اراک، تهران و اصفهان منجر شده است.

به گزارش«نبض انرژی»امیرفاتح وحدتی در رابطه با دلایل  آلودگی هوا اظهار کرد: آلودگی هوای سال جاری در کلان‌شهرها تنها به دولت فعلی مربوط نیست و عملکرد دولت‌های گذشته نیز در این موضوع دخیل است. در ادوار گذشته کلیه برنامه‌ها با نقص اجرا شده بود و اگرچه موفقیت‌هایی درخصوص برخی موارد مانند حذف سرب از بنزین، گازسوز شدن خودروها، افزایش خطوط مترو و ایجاد تقاطع‌های غیرهم‌سطح داشتیم اما در کل بسیاری از برنامه‌ها با نقص اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه با رشد جمعیت و گسترش شهرها، معضلات مربوط به بهره‌گیری از سیستم‌های حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده، گفت: دولت‌ها توانایی کنترل و هماهنگی با این رشد جمعیت را ندارند و نتوانستند این رشد جمعیت را با توسعه حمل و نقل عمومی هماهنگ کنند. درحال حاضر در شهر تهران در خوشبینانه‌ترین حالت 40 تا 45 درصد از سفرهای روزانه توسط حمل و نقل عمومی انجام می‌شود و دستیابی به حمل و نقل عمومی به نحوی که لازم است، فراهم نیست.

این کارشناس ادامه داد: نیمی از سفرهای روزانه در تهران توسط اتومبیل شخصی و موتورسیکلت انجام شده که این امر منجر به افزایش مصرف سوخت و نتیجتاً افزایش آلاینده‌های هوا شده است.

وحدتی با اشاره به کیفیت نامطلوب سوخت در کشور بیان کرد: افزایش کیفیت سوخت در کشور با شیب ملایمی  بالا رفته و در نتیجه سوخت ما نیز منبع مهمی برای آلودگی هوا شده است. با توجه به تحریم‌های خصمانه و یکجانبه غرب علیه صنعت نفت کشورمان و کاهش تولید فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی ناچار به استفاده از سوخت‌های مایع سنگین برای تولید برق شده‌ایم که این موضوع به تشدید آلودگی هوا در اغلب کلانشهرهای کشور به خصوص  اراک، تهران و اصفهان منجر شده است.

وی با اشاره به نقش استفاده از تکنولوژی‌های جدید در کاهش آلاینده‌های هوا گفت: تکنولوژی یکی از مسائل مهم درخصوص آلودگی هواست. متأسفانه کشور ما در مسیر استفاده از این تکنولوژی‌ها از جهان عقب مانده و اثر آن را در نیروگاه‌ها، سیستم‌های حمل و نقل عمومی، بویلرها و …، مشاهده می‌کنیم. متأسفانه تحریم‌ها باعث شده تا از این فناوری‌ها محروم باشیم.

معاون سابق سازمان محیط زیست تأکید کرد: راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا در قانون هوای پاک به طور کامل دیده شده است. استانداردسازی و ارتقای سیستم‌های فنی و احتراقی موتورسیکلت‌ها، خودروها، سیستم‌های حمل و نقلی و ارتباطی، سیستم‌ها پایش و کنترل همگی در کاهش آلودگی هوا دخیل هستند. همچنین راهکار اجرایی شامل ساخت پارکنیگ‌ها و معابر، ایجاد مبلمان شهری احداث فضای سبز و…، نیز نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارند.

وحدتی تصریح کرد: موضوع دیگر مربوط به مسائل مدیریتی درخصوص هوای پاک است. این برنامه‌ها شامل زمان‌بندی، ساختار تعیین بودجه، اولویت‌بندی اجرا، مدیریت هماهنگ، نظارت و پایش هستند که متأسفانه در اجرای این برنامه‌ها نواقص عمده‌ای وجود داشته است. مردم ایران در انتظار تنفس هوای پاک هستند و امیدوارم دولت با اجرای آیین نامه‌ها و مواد قانون هوای پاک، امکان تنفس هوای پاک را برای مردم فراهم کند.

منبع: تسنیم