آغاز عملیات اجرایی خط دوم ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی| برنامه‌ریزی برای شیرین‌سازی آب دریا تا ۱.۲ میلیون مترمکعب
آغاز عملیات اجرایی خط دوم ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی| برنامه‌ریزی برای شیرین‌سازی آب دریا تا ۱.۲ میلیون مترمکعب
عملیات اجرایی خط دوم ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس به استان‌های یزد، کرمان و اصفهان، صبح امروز با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو آغاز شد.

به گزارش«نبض انرژی» با اجرای خط دوم پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی که همزمان با سفر رئیس جمهور به استان یزد آغاز شد، قرار است به صورت سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب دریا به سه استان یزد، کرمان و اصفهان منتقل شود.
تأمین آب صنایع و معادن اولویت اصلی اجرای این خط انتقال است و تأمین آب شرب نیز اولویت بعدی این پروژه کلان محسوب می‌شود.
در گام اول این پروژه بزرگ که سرمایه گذار اصلی آن دولت و بهره بردار آن نیز وزرات نیرو است، خط انتقال آب از بندرعباس تا یزد به طول ۷۲۰ کیلومتر اجرایی خواهد شد.
از جمله مزایای مهم اجرای این طرح می‌توان به ایجاد تحول اقتصادی در استان‌های مرکزی، رشد صنایع معدنی کشور به‌عنوان جایگزین نفت، حفظ روند توسعه صنایع معدنی در استان‌های مرکزی، ایجاد فرصت برای تأمین کمبود آب شرب شهر‌ها و روستا‌ها در استان‌های یزد، کرمان و اصفهان، توسعه کشاورزی صنعتی پربازده، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی، رشد و توسعه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در منطقه تحت پوشش، جلوگیری از مهاجرت، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن کشور اشاره کرد.
همچنین به‌منظور اجرای این مهم، طرح نمک‌زدایی سامانه بندرعباس با هدف شیرین‌سازی آب دریا با ظرفیت نهایی ۱.۲ میلیون مترمکعب در دستور کار قرار دارد که فاز اول ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز ظرفیت آن است و در فاز دوم نیز ۲۰۰ هزار مترمکعب دیگر در شبانه‌روز به آن افزوده می‌شود و در فاز‌های بعدی به ۱.۲ میلیون مترمکعب خواهد رسید.
گفتنی است این پروژه قرار است نیاز‌های استراتژیک استان‌های یزد، کرمان و اصفهان به آب به‌ویژه در بخش صنعت و معدن را تأمین کند.