احتمال افت ۲۵ دلاری قیمت نفت
احتمال افت ۲۵ دلاری قیمت نفت
بارکلیز پیش‌بینی کرد که در صورت تشدید روند کاهشی در بازارهای جهانی نفت خام، قیمت این کالای راهبردی تا ۲۵ دلار افت را تجربه می‌کند.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از خبرگزاری رویترز، بانک انگلیسی بارکلیز روز سه‌شنبه (۲۰ دی‌ماه) اعلام کرد که برآوردش درباره قیمت نفت همچنان سازنده است، اما در عین حال هشدار داد که تشدید کاهش فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی در سراسر جهان به‌دلیل وقوع شرایط رکود در اقتصاد می‌تواند پیش‌بینی کنونی ۹۸ دلار برای هر بشکه نفت خام در سال ۲۰۲۳ را به خطر بیندازد.

با توجه به پس‌زمینه چالش‌برانگیز اقتصاد کلان بارکلیز پیش‌بینی خود برای قیمت نفت را ۱۵ تا ۲۵ دلار برای هر بشکه کاهش می‌دهد و در صورتی که رکود در فعالیت‌های تولیدی جهان مشابه دوره ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ میلادی تشدید شود باید منتظر کاهش روزانه یک تا ۲ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت بود.

نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات روز سه‌شنبه (۲۰ دی‌ماه) حدود ۷۹ دلار و ۸۰ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

بانک بارکلیز در یادداشتی نوشت: روند چرخه‌ای تقاضای نفت رو به کاهش است، اما روندهای ساختاری در سمت عرضه، کاهش نرخ رشد تولید در آمریکا، توافق کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) و تأثیر تحریم‌های روسیه بر عرضه نفت این کشور قیمت‌ها را به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از سطح پیش از شیوع ویروس کرونا نگه داشته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در ماه دسامبر فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی به کشورهای حامی اجرای سقف قیمتی از یکم فوریه به‌مدت پنج ماه ممنوع می‌شود.

برآوردهای بانک بارکلیز نشان می‌دهد تولید نفت و مایعات گازی روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد.

بارکلیز یادآور شد با توجه به بازگشایی‌های پراکنده در چین، افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در روزهای اخیر تأثیری بر کاهش بالقوه تقاضا نداشته است و پیش‌بینی کرد تقاضای نفت چین در سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.