افتتاح دو پالایشگاه پارس جنوبی توسط رئیس جمهوری
افتتاح دو پالایشگاه پارس جنوبی توسط رئیس جمهوری
بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه‌های گازی طرح توسعه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی فردا با حضور رئیس‌جمهوری در استان بوشهر برگزار می‌شود.

به گزارش نبض انرژی ،تکمیل عملیات اجرایی چهار ردیف شیرین‌سازی گاز در هر یک از بخش‌های خشکی دو طرح توسعه‌ای پارس جنوبی، پالایشگاه فاز ۱۳ با ظرفیت شیرین‌سازی روزانه ۵۶ میلیون مترکعب و فازهای ۲۲ تا ۲۴ هم با ظرفیت فرآورش روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز، به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

هر یک از دو طرح توسعه برای برداشت و فرآورش ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان مشترک، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (ال پی جی)، ۲۷٥٠ تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده است.

ارزش اقتصادی حاصل از بهره‌برداری و دستیابی به تولیدات سالانه طرح فاز ۱۳ و طرح فاز ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اسمی و قیمت‌های فروش محصولات تولیدی با احتساب قیمت ۱۸ سنت برای هر مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده، ۵۰ دلار برای هر بشکه میعانات گازی، ۴۷۰ دلار برای هر تن گاز مایع (‪LPG‬) و ۲۶۰ دلار برای هر تن اتان و ۱۰۰ دلار برای هر تن گوگرد بالغ بر ۵.۵ میلیارد دلار در سال است.

با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی (‪GDP‬) کشور در سال ۱۳۹۶ (معادل ۴۲۷ میلیارد دلار)، ارزش‌آفرینی محصولات این دو طرح فراتر از ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

  • منبع خبر : ایسنا