مسئله‌ای به نام «ناترازی گاز»/ وزارت نفت و شرکت ملی گاز چه کردند؟
مسئله‌ای به نام «ناترازی گاز»/ وزارت نفت و شرکت ملی گاز چه کردند؟
چند روزی از فصل زمستان گذشته و دمای هوا در برخی استان‌های کشور به زیر صفر درجه هم رسیده است، اما جریان گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری با وجود ناترازی روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب، همچنان پایدار است با این حال تداوم این پایداری نیاز به صرفه‌جویی حداکثری دارد.

به گزارش«نبض انرژی»، تولید و تأمین پایدار گاز طبیعی در روزهای سرد سال فرآیندی است که از ابتدای هر سال با انجام تعمیرات اساسی در تجهیزات و ابنیه همه پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال و تاسیسات گاز کشور آغاز می‌شود و طبق برنامه‌ریزی تا پایان مهرماه پایان می‌یابد.

این اقدام‌ها امسال هم با برنامه‌ریزی دقیق و مشخص با موفقیت پایان یافت و طبق گفته مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، «همه ارکان صنعت گاز به‌عنوان سربازان خط مقدم تأمین گاز کشور و مسئولان توزیع گاز به بخش‌های مختلف کشور دست در دست هم برای پایداری گاز کشور تلاش می‌کنند.»

احمد زمانی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران هم از آماده‌باش کامل برای فرآورش حداکثری گاز در ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی و ۶ شرکت پالایش گازی دیگر در سطح کشور خبر داده است.

اقدام‌های انجام‌شده برای حل مسئله

البته هر ساله با آغاز فصل سرد با مسئله ناترازی گاز روبه‌رو هستیم و امسال هم اعلام شد که روزانه حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز داریم و این یعنی مصرف بیش از تولید است، بنابراین صحنه عملیات خدمات گاز در مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران با جدیت پای کار است، به‌طوری که مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری از مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب  در روز هم عبور کرد، اما گاز هیچ خانه‌ای قطع نشد؛ در حالی که ۷۲ درصد تولید گاز کشور در این بخش مصرف می‌شود! و اعلام شده که حتی شاهد افزایش روزانه مصرف گاز به ۶۵۰ میلیون مترمکعب نیز خواهیم بود.

اقدام دیگری هم که در دستور کار وزارت نفت است و جواد اوجی، وزیر نفت هم در برنامه اصلی وزارت نفت دولت سیزدهم قرار داده است، موضوع توسعه ذخیره‌سازی گاز در کشور است. همسو با این موضوع افزون بر اینکه طرح‌های توسعه‌ای در حال اجراست، مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از افزایش ۱۰ درصدی ذخیره گاز در مخزن شوریجه در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داده است.

نظارت شبانه‌روزی بر مقدار تولید و مصرف

نظارت مداوم وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت گاز بر روند تولید و مصرف گاز کشور هم به‌طور ۲۴ ساعته انجام می‌شود و اوجی تاکنون دوبار به صورت سرزنده به مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز رفته و ضمن ارتباط چهره به چهره با کارکنان صنعت گاز، اعلام کرده است: «مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری معادل دو فاز پارس جنوبی نسبت به زمان مشابه پارسال افزایش یافته است.»

هرچند افزایش مصرف و ضرورت تأمین گاز بخش خانگی و تجاری وزارت نفت را به قطع گاز مقطعی برخی صنایع و نیروگاه‌ها واداشته است، اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر تأمین پایدار و بدون وقفه سوخت صنایع در زمستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سوخت جایگزین گاز در اختیار کارخانه‌های سیمان، نیروگاه‌ها و همه صنایع عمده قرار گرفته است.

مصرف بهینه گاز، ضامنِ زمستانی گرم

هرچند فرهنگ‌سازی و پیاده کردن قوانین مربوط به بهینه‌سازی مصرف انرژی تنها به‌عهده وزارت نفت نیست و نیاز به همکاری و عزمی فرادستگاهی دارد، اما وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران برای عملیاتی کردن آن، گام‌های بلندی برداشتند از جمله اینکه با  اجرای طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری ۱۶ تا ۳۱ درصد در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی شده است، همچنین با عملیاتی کردن تخفیف تا ۴۵ درصدی گازبها برای خوش‌مصرف‌ها و افزایش تعرفه و جریمه گاز برای بدمصرف‌ها گام بلندی به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی از سوی مشترکان گاز برداشته شده است.

شرکت ملی گاز ایران در این روزهای سرد سال هم با پایش مستمر مصرف گاز سازمان‌ها، اداره‌ها و اماکن دولتی و عمومی، از ابتدای آذرماه تاکنون با هدف مدیریت انرژی و رعایت الگوی مصرف تاکنون، جریان گاز ۱۴۴۲ سازمان و نهاد دولتی و عمومی در پی اخطارهای صادرشده، قطع کرده است.

با این حال معاون وزیر نفت در امور گاز تاکید می کند که «با بهینه‌سازی و کنترل مصرف گاز طبیعی در کشور امکان گازرسانی به همه مشترکان در بخش‌های مختلف وجود خواهد داشت، اما با وضع مصرف کنونی بی‌شک دچار مشکل هستیم. با این حال می‌توان با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، فرهنگ بهینه‌سازی مصرف انرژی توسط همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط را نهادینه‌ کرد، زیرا این وظیفه تنها به‌عهده وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران نیست و نیاز به عزمی ملی و فرابخشی دارد.»