قیمت نفت با افزایش ذخایر آمریکا کاهشی شد
قیمت نفت با افزایش ذخایر آمریکا کاهشی شد
قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر رشد غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا که بزرگترین مصرف‌کننده جهان است و ابهامات اقتصادی، کاهش یافت.

به گزارش«نبض انرژی»بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۹ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش، به ۷۴ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت برنت با ۷۵ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش، به ۷۹ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص در معاملات روزهای دوشنبه و سه شنبه صعود کرده و از ریزشی که در نخستین هفته معاملات سال ۲۰۲۳ داشتند، تا حدودی بهبود پیدا کرده بودند.

طبق آمار موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ششم ژانویه، به میزان ۱۴.۹ میلیون بشکه افزایش یافت و همزمان ذخایر سوختهایی نظیر نفت کوره و سوخت جت، حدود ۱.۱ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر نفت به میزان ۲.۲ میلیون بشکه و کاهش ذخایر سوختهای تقطیری به میزان ۵۰۰ هزار بشکه را پیش بینی کرده بودند. آمار رسمی بعدازظهر روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می شود.

لئون لی، تحلیلگر شرکت “سی ام سی مارکتس” در این باره گفت: انتشار آماری که افزایش قابل توجه ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، قیمت نفت را پایین برد و ریسک رکود، روند رشد قیمتها در کوتاه مدت را محدود خواهد کرد.

عامل دیگری که در کاهش قیمت نفت تاثیر داشت، نگرانیها نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا برای مقابله با تورم است که باعث رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای سوخت خواهد شد.

قیمتها در ابتدای هفته جاری تحت تاثیر امیداوری به رشد تقاضا برای سوخت در چین که دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، روند صعودی پیدا کرده بودند.

بر اساس گزارش رویترز، مهمترین اتفاق اقتصادی هفته جاری، آمار تورم آمریکاست که روز پنج شنبه منتشر خواهد شد. تحلیلگران می‌گویند اگر نرخ تورم پایین‌تر از حد انتظار باشد، باعث کاهش ارزش دلار آمریکا می شود. دلار ضعیف‌تر، تقاضا برای نفت را بهبود بخشیده و این کالا را برای خریداران دارنده ارزهای دیگر، ارزان‌تر خواهد کرد.

منبع: ایسنا