اولین پالایشگاه جدید عراق تا اول تابستان به ظرفیت کامل تولید می‌رسد
اولین پالایشگاه جدید عراق تا اول تابستان به ظرفیت کامل تولید می‌رسد
طبق گفته حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، پالایشگاه کربلا که اولین پالایشگاه جدید عراق پس از چندین دهه است، تا اوایل تابستان به ظرفیت کامل ۱۴۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از رویترز، انتظار می‌رود پالایشگاه جدید کربلا در جنوب بغداد تا ابتدای تابستان سال آینده به ظرفیت کامل 140 هزار بشکه در روز برسد.

 طبق گفته حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق انتظار می‌رود پالایشگاه کربلا با بیش‌از 6 میلیارد دلار، تولید سوخت را در اواسط ماه مارس یعنی در اواخر زمستان با 60 درصد ظرفیت آغاز کند.

 کربلا اولین پالایشگاه جدید عراق پس‌از چندین دهه است. این پالایشگاه برای تولید بنزین، ال‌پی جی، سوخت هواپیما، نفت‌گاز، گازوئیل و آسفالت طراحی شده است. سوخت تولید شده در این پالایشگاه به عراق برای کاهش 60 درصدی واردات محصولات پالایشی کمک می‌کند.

 انتظار نمی‌رود این پالایشگاه جدید تأثیری بر صادرات نفت خام عراق به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک داشته باشد.

 اطلاعات شرکت بازرگانی نفت عراق، سومو، نشان می‌دهد صادرات این کشور از بندر جنوبی بصره در ماه دسامبر بطور متوسط برابر با 3.24 میلیون بشکه در روز بوده است.

 عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس‌از عربستان است و بیش‌از 115 میلیارد دلار درآمد نفتی در سال جاری میلادی خواهد داشت.

 درآمد نفتی عراق در 2020 تا 42 میلیارد دلار کاهش یافته بود. جنگ قیمت عربستان و روسیه در آن زمان با آغاز همه‌گیری کرونا هم‌زمان شد و قیمت نفت را به‌شدت پایین آورد. درآمد نفتی عراق در 2012 تا 75.6 میلیارد دلار افزایش یافت.

 عراق مقر پنجمین ذخایر بزرگ نفتی دنیا با 145 میلیارد بشکه است.

منبع: تسنیم