انتقال سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب خلیج فارس به فلات مرکزی در افق ۱۴۲۰
انتقال سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب خلیج فارس به فلات مرکزی در افق ۱۴۲۰
مدیرعامل سابق شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس با اشاره به اینکه در مجموع برای انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ۶ خط انتقال در نظر گرفته شده است، افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده و تا سال ۱۴۲۰ باید ۲ میلیارد متر مکعب از آب خلیج فارس نمک زدایی و به فلات مرکزی منتقل شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “علی همتی شعبانی”  و با اشاره به ضرورت‌های توجه به تأمین و انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های مرکزی کشور گفت: پروژه انتقال آب خلیج‌فارس زمانی تعریف شد که خبرگان صنعت به این نتیجه رسیدند که برای توسعه صنایع مناطق جنوبی و فلات مرکزی آب نداریم. در نتیجه یا باید صنعت را به کنار دریا می‌بردند یا باید آب دریا را نمک‌زدایی می‌کردند و به فلات مرکزی می‌آوردند.
وی در همین باره توضیح داد: سؤال این بود؛ آیا منطقی است که برای مثلا ۴ درصد عیار ماده معدنی، این همه سنگ معدن را بار بزنیم و تا سواحل خلیج‌فارس ببریم؟ از سوی دیگر، در همان زمان، یعنی در سال ۹۲ این جمع‌بندی وجود داشت که منابع محدود آب داخل را دیگر نمی‌شود برای صنعت استفاده کرد؛ بنابراین کارشناسان به این جمع‌بندی رسیدند که بهتر است آب دریا را نمک‌زدایی کنیم و برای مصرف مراکز صنعتی انتقال دهیم.
همتی شعبانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت تأمین آب صنایع مناطق کویری پیش از انتقال آب خلیج فارس گفت: پیش از اینکه پروژه انتقال آب خلیج‌فارس اجرا شود، صنایع به چاه و قنات وابسته بودند و حتی بازار سیاه آب وجود داشت. یعنی تانکر‌ها می‌رفتند آب را از چاه‌ها و قنات‌ها و کشاورزان می‌خریدند و برای بخش صنعت می‌آوردند. درحالی‌که با نگاه به کارکرد استفاده و بازیافت آب در صنعت، انتقال آب خلیج‌فارس حجم زیادی از آب را به منابع آبی کشور اضافه می‌کند.
مدیرعامل سابق شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس در رابطه با فاز یک انتقال آب خلیج فارس که آب مورد نیاز برخی صنایع را تأمین کرده است، اضافه کرد: رمایه‌گذاران این طرح صنایع بزرگ هستند و هدف از اجرای طرح تامین آب مورد نیاز صنعت است. اما طبیعتا در انجام مسئولیت‌های اجتماعی، بخشی از آب شرب مورد نیاز مردم بعضا کمتر بهره‌مند در مسیر خط لوله تامین شده است. در قراردادی که با وزارت نیرو منعقد شده است؛ ۹۰درصد این آب برای استفاده در صنعت و ۱۰درصد برای فروش به وزارت نیرو برای آب شرب و بهداشت پیش‌بینی شده است.
وی با تأکید بر اینکه نباید از کشور‌های حاشیه خلیج فارس در شیرین سازی و برداشت آب از خلیج فارس عقب بمانیم، ادامه داد: خلیج‌فارس هم کاملا بسته نیست. توجه داشته باشید که همین کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس با جمعیتی بسیار کمتر از کشور ما همین امروز روزانه ۲۴میلیون مترمکعب آب خلیج‌فارس را نمک‌زدایی و استفاده می‌کنند و عربستانی‌ها هم مثل جارو برقی در حال برداشت آب از خلیج فارس هستند.
همتی شعبانی در همین باره افزود: امارات متحده عربی روزانه ۷.۶ میلیون مترمکعب آب نمک‌زدایی شده از خلیج‌فارس می‌برد! عمان و بحرین هم وابسته به آب دریا هستند و به تازگی عراق هم در حال اتصال به آب دریاست و برای براشت آب از خلیج فارس برنامه دارد.
مدیرعامل سابق شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از ۶ خط پیش‌بینی شده فقط خط اول در حال بهره‌برداری است، اضافه کرد: ۵ طرح بزرگ انتقال آب از دریا‌های جنوب برنامه‌ریزی و در مرحله مطالعه و اجرا قرار دارد و به‌غیر از خط اول، خط انتقال از خلیج‌فارس به استان‌های کرمان و یزد (به‌نام خط دوم)، خط انتقال دریای عمان به استان اصفهان (به‌نام خط سوم) و خط انتقال دریای عمان به زاهدان، زابل، خراسان جنوبی و خراسان رضوی (به‌نام خط چهارم) که به کریدور شرق معروف است و خط انتقال خلیج‌فارس به استان فارس (به‌نام خط پنجم)، در دست مطالعه و بعضا در حال احداث هستند.
وی همچنین با اشاره به اینکه در افق۱۴۲۰ در مجموع با این خطوط امکان انتقال ۲ میلیارد مترمکعب آب به داخل کشور فراهم می‌شود، بیان کرد: با اجرای این پروژه‌ها تا ۴درصد به آورده آب کشور اضافه می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری