مشکلی برای آبگیری سد چمشیر از نظر باستان شناسی وجود ندارد
مشکلی برای آبگیری سد چمشیر از نظر باستان شناسی وجود ندارد
مدیر پروژه و ناظر مطالعات باستان شناسی و نجات بخشی سد چمشیر با تأکید بر اینکه سد چمشیر الگویی موفق در مطالعات و کاوش‌های باستان شناسی است، افزود: بر اساس تجربه میدانی حضور در محل سد و نیروگاه سد چمشیر ارزیابی کلی این است که با بهره‌برداری از این سد زمینه توسعه و آبادانی اطراف سد و مناطق پایین دست آن فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “حسین عزیزی خرانقی” در رابطه با اهمیت مطالعات باستان شناسی پیش از عملیات آبگیری سد چمشیر گفت: انجام هر پروژه عمرانی مستلزم دستکاری در طبیعت و سازه‌های انسانی پیش ساخته است و سد چمشیر نیز از این موضوع مستثنی نیست، با این وجود آنچه که در مورد این سد اهمیت دارد آن است که در این منطقه چندین سال عملیات کاوش و نجات بخشی انجام شد و طی این عملیات‌ها هر آنچه که احساس می‌شد به لحاظ میراث فرهنگی و آثار باستانی ارزشمند باشد، از زیر خاک بیرون کشیده شد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با انتقاد از برخی بازتاب‌های ناقص و منفی پیرامون اخبار مرتبط با عملیات نجات بخشی سد چمشیر در حوزه باستان شناسی افزود: سد چمشیر از جمله معدود پروژه‌های عمرانی کشور است که در آن به موضوع آثار باستانی و میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای شد و طی دو فصل ۳۰ محوطه آن مورد کاوش قرار گرفت که این موضوع به خودی خود یک دستاورد خیلی بزرگ و الگوی موفق برای کشور است.

برخی فعالان رسانه‌ای با انتخاب تیترهای منفی به دنبال افزایش بازدید هستند
وی در همین باره ادامه داد: با این وجود برخی فعالان رسانه‌ای عامدانه با تقطیع جملات و با انتخاب تیتر‌هایی که بعضاً با واقعیت‌های علمی نیز همخوانی ندارد به دنبال تولید مطالب منفی با هدف افزایش بازدید هستند و علاقه‌ای به طرح واقعیت‌ها و نکات مثبت ماجرا ندارند.
ناظر مطالعات باستان شناسی سد و نیروگاه چمشیر با اشاره به اهمیت یافته‌های تاریخی در محوطه‌ اطراف سد گفت: به عنوان یک باستان شناس و ناظر پروژه باید بگویم برای یک باستان شناس هر یافته تاریخی ارزشمند است و ما نمی‌توانیم بین یافته‌ها تمایز قائل شویم، ولی کاوش‌های انجام شده در سد چمشیر این فرصت را به باستان شناسان داد تا به موضوعات و یافته‌هایی بپردازند که پیشتر و در دیگر پروژه‌ها به آن‌ها اهمیتی داده نمی‌شود.
عزیزی در همین باره اضافه کرد: عمده یافته‌های ما در محوطه‌های سد چمشیر مرتبط با زندگی کوچ نشینی و یکجانشینی است که سابق بر این به این یافته‌ها در حوزه باستان شناسی کشور چندان بها داده نمی‌شد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی گردشگری با تأکید بر اینکه در مطالعات انجام شده آثار فاخری در قیاس با آثار باستانی فاخر کشور پیدا نشده است، ادامه داد: مستند به مطالعات چندین ساله باستان شناسان در سد چمشیر آثاری به فاخری آثار موجود در محوطه‌هایی چون شوش، تخت جمشید، پاسارگاد و… نداریم و به عمده یافته‌های ما در اینجا مرتبط به زندگی کوچ نشینی و روستایی قدیمی و برخی سازه‌های مرتبط با آن مثل خانه‌های سنگی، آرامگاه‌ها و… است.

ماجرای پیدا شدن دو سکه مسی در یکی از محوطه‌های مورد مطالعه
مدیر پروژه مطالعات باستان شناسی سد چمشیر همچنین در رابطه با پیدا کردن دو سکه از دوران ایلخانی گفت: در یکی از بنا‌هایی که مورد کاوش قرار گرفت، تنها دو سکه مسی مرتبط با دوره ایلخانی پیدا شد که به امین اموال استان تحویل داده شد.
عزیزی در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است در محلی که دو سکه یافت شد، سکه و یا اثر دیگری باقی مانده باشد که با آبگیری از بین برود نیز افزود: چنین احتمالی وجود ندارد و تیم مطالعاتی ما بنای مورد اشاره و کل محوطه را به دقت مورد کاوش و بررسی قرار دادند.
ناظر مطالعات باستان شناسی سد چمشیر در ادامه و در پاسخ به این سئوال که فرایند کاوش‌های باستان شناسان در چه مرحله‌ای قرار دارد، افزود: کاوش‌های باستان شناسی در ۱۹ محوطه مستقر در مخزن سد به پایان رسیده است و تنها مطالعات در ۲ محوطه که بالاتر از مخزن سد قرار دارد و در شرایط نرمال آبگیری به زیر آب نخواهد رفت، ادامه دارد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین با اشاره به اهمیت و ضرورت سد سازی در کشور تصریح کرد: هر چند در برخی محافل علمی به احداث سد و دست اندازی در طبیعت نقد‌های جدی وارد است، اما قرارگیری کشور ایران در کمربند خشک و نیمه خشک جهان و مشکلات فراوانی که در حوزه تأمین آب پایدار با آن رو به رو هستیم، احداث پروژه‌های بزرگی چون سد‌ها را اجتناب ناپذیر کرده است و ما باید به فکر مهار سیلاب‌ها و استفاده بهینه از آن‌ها باشیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود نیز با تأکید بر اینکه بهره‌برداری از سد و نیروگاه چمشیر می‌تواند زمینه توسعه و آبادانی منطقه را فراهم کند، گفت: در مدت ۵۰ روزی که بنده به عنوان یک باستان شناس در محل احداث سد چمشیر مستقر شدم، از نزدیک در جریان بسیاری از مسائل و ضرورت‌های مرتبط با احداث این سد قرار گرفتم و تصور کلی بنده این است که بهره‌برداری از این سد می‌تواند نقش موثری در توسعه و آبادانی منطقه داشته باشد و بخش زیادی از مشکلات این منطقه به ویژه در بخش‌های پایین دست را در رابطه با دسترسی به آب با کیفیت و پایدار برطرف خواهد کرد.