آغاز عملیات احداث 4000 نیروگاه خورشیدی همزمان با سفر رئیس جمهور به یزد
آغاز عملیات احداث 4000 نیروگاه خورشیدی همزمان با سفر رئیس جمهور به یزد
سخنگوی سازمان ساتبا از آغاز عملیات احداث 4000 سامانه خورشیدی از طرح حمایتی با ورود رئیس جمهور به استان یزد خبر داد‌ و گفت: بر این اساس عملیات احداث 4000 نیروگاه خورشیدی با افتتاح20 سامانه به صورت نمادین، آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “جعفر محمدنژاد سیگارودی”، با اشاره به برنامه‌های دولت برای تولید و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، افزود: احداث 10 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دوره چهار ساله از جمله برنامه‌های دولت بوده و برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای تحقق این مهم از سال گذشته آغاز شده است.

84 مگاوات انرژی خورشیدی در استان یزد در حال بهره‌برداری است
وی همچنین با اشاره به پیشبرد فرآیند ایجاد و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در استان یزد گفت: هم‌اکنون نیروگاه‌های خورشیدی در 9 منطقه استان یزد از جمله اردکان، بافق و غیره در 12 ساختگاه با ظرفیت 84 مگاوات در حال بهره‌برداری بوده و فعال است و سازمان ساتبا به واسطه قرارداد خرید تضمینی، برق تولیدی نیروگاه‌ها را خریداری می‌کند.

172 سامانه کوچک مقیاس خورشیدی در استان یزد فعال است
مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران یادآور شد: در استان یزد 172 سامانه کوچک مقیاس خورشیدی (پشت‌بامی) با ظرفیت 3645 کیلووات در حال بهره‌برداری است.
محمدنژاد سیگارودی با اشاره به بهره‌برداری از بخشی از ثمرات برنامه توسعه‌ای استان یزد با حضور رئیس جمهور در روزهای آتی، تصریح کرد: بر این اساس تعداد 20 سامانه کوچک مقیاس پنج کیلوواتی از طرح حمایتی نیروگاه خورشیدی افتتاح می‌شود.
وی در این باره توضیح داد: برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در حوزه مگاواتی برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است؛ قراردادهای خرید تضمینی در 8 ساختگاه به ظرفیت 57 مگاوات از جمله این برنامه‌ها است و پیش‌بینی می‌شود یکی از این نیروگاه‌ها با ظرفیت 10 مگاوات تا پایان سال‌جاری و مابقی در سال‌های آینده به مرحله بهره‌برداری برسند.
به گفته مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران، این نیروگاه‌ها در دست احداث است و بخش فنی سازمان ساتبا اعلام کرده که طی سال‌های آینده از محل قراردادهای قدیمی خرید برق تضمینی 20 ساله به مرور به مرحله بهره‌برداری می‌رسند.

تایید صلاحیت شرکت‌های پیمانکار برای تجهیز 18 ساختگاه به ظرفیت 370 مگاوات نیروگاه خورشیدی در یزد
سخنگوی سازمان ساتبا ادامه داد: بر اساس پتانسیل استان یزد، مناقصه تعیین ساختگاه‌های متعدد با همکاری و تعامل شرکت‌های برق منطقه‌ای، توزیع و منابع طبیعی به منظور احداث 4000 مگاوات نیروگاه خورشیدی اعلام شد؛ هم‌اکنون شرکت‌های پیمانکار برای ایجاد و تجهیز 18 ساختگاه به ظرفیت 370 مگاوات تایید صلاحیت شده‌اند و بر این اساس فرآیند احداث بخشی از این نیروگاه‌ها تا پایان سال‌جاری و بخشی دیگر در سال آینده آغاز می‌شود.
وی همچنین از احداث نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی سخن به میان آورد و اضافه کرد: این مهم پیرو مصوبه معاون اول رئیس جمهور برای احداث سالانه 110 هزار سامانه خورشیدی پنج کیلوواتی در کل کشور از طریق نهادهای حمایتی اجرایی می‌شود و سهم استان یزد از این نیروگاه‌ها در سال‌جاری، احداث 4000 سامانه است.
محمدنژاد سیگارودی یادآور شد: در حال حاضر2900 خانواده تحت پوشش نهادهای حمایتی در استان یزد به شرکت‌های توزیع برق معرفی شده و بر اساس تازه‌ترین گزارش در این زمینه تاکنون 2200 ساختگاه تایید صلاحیت و به نهادهای حمایتی برای تامین وام ارجاع داده شده است.
سخنگوی سازمان ساتبا در همین زمینه ادامه داد: هم‌اکنون دو شرکت پیمانکار برای احداث حدود 750 سامانه تعیین شده و در مرحله عقد قرارداد با نهادهای حمایتی این استان قرار دارند.
وی در پایان با اشاره به آغاز عملیات احداث 4000 سامانه خورشیدی از طرح حمایتی با ورود رئیس جمهور به استان یزد خاطرنشان کرد: به برکت سفر رئیس جمهور به استان یزد 20 سامانه خورشیدی طرح حمایتی افتتاح و عملیات احداث 4000 سامانه پنج کیلوواتی در این استان آغاز خواهد شد.