آغاز پویش سفیران محیط زیست در هفته هوای پاک| نذر «وقت» برای طبیعت
آغاز پویش سفیران محیط زیست در هفته هوای پاک| نذر «وقت» برای طبیعت
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پویش سفیران محیط زیست گفت: این پویش می‌تواند در نهادینه‌سازی مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بین همه اقشار مردم، صنایع و سازمان‌های دولتی برای ایفای نقش موثر در کنترل عوامل آلوده کننده محیط زیست بخصوص هوا بسیار موثر باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»نورالله مرادی در نشست توجیهی پویش سفیران محیط زیست گفت: از گذشته تاکنون یکی از علایق و دغدغه‌های بنده انجام اینگونه کارها بود و همچنان معتقدیم این جنس کارها هنوز هم کارایی دارد. هدف این پویش تبیین چالش آلودگی هوا و نقش هر فرد برای جلب مشارکت در رفع این معضل است. این پویش می‌تواند در نهادینه‌سازی مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بین همه اقشار مردم، صنایع و سازمان‌های دولتی برای ایفای نقش موثر در کنترل عوامل آلوده کننده محیط زیست بخصوص هوا بسیار موثر باشد.

وی افزود : یکی از استراتژی‌های معاونت آموزش در دوره جدید با رویکردی نو، حضور در میدان است. برهمین اساس یکی از برنامه های پیشنهادی که امروز در این جلسه آغاز به کار کرد، پویش سفیران محیط زیست است .

مرادی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های کار فرهنگی استمرار است، اظهارکرد : ما به دنبال اجرای یک کار نمادین نیستیم چون کارهای نمادین اساساً خاصیت مُسکن دارند و درمان ریشه‌ای و پایه‌ای ندارند، لذا در صدد هستیم  بحث سفیران محیط زیست را به‌صورت دائمی داشته باشیم و برای  همه حوزه‌ها و صنف‌های مختلف مطرح کنیم.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پس از جلسات و نشست‌هایی که با سایر معاونت‌های سازمان داشتیم، متوجه شدم که یک ظرفیت بسیار ارزشمند علمی در  مجموعه محیط زیست یعنی ستاد و استان‌ها وجود دارد که روا نیست از این دانش عظیم نهفته در سازمان استفاده نشود. برای تحقق امر سفیران محیط زیست بهره گیری از دانش کارشناسان همین سازمان بود که با حضور و استقبال جدی همکاران و علاقه‌مندی آن‌ها رو به رو شدیم . حوزه محیط زیست حوزه جذابی از لحاظ مضمونی است  و ارائه این دانش برای جامعه از جذابیت خاصی برخوردار است.

مرادی با بیان اینکه شهرداری منطقه ۹ به عنوان پایلوت کار مد نظر قرار گرفته شده است، گفت : یکی از کارکردهای سفیران این است که مخاطب‌شناسی قوی داشته باشند که اثرپذیری کارها و اقدامات چند برابر شود علاوه بر این مرکز آموزش نیز بایستی محتواهای ارزشمند و جذابی را با نگاهی کارشناسانه و همفکری دفاتر تخصصی تهیه کند و در اختیار سفیران قرار دهد. انتظار می‌رود که از کلی گویی پرهیز و نکات قابل لمس و کاربردی بیان شود علاوه بر آن لازم است مشارکت دانش‌آموزان، والدین و معلمان را به‌صورت جدی پیگیری کنید.

وی افزود: ما بایستی در آموزش‌های میدانی خود روایتی جذاب را ارائه و مخاطب را درگیر روایت کنیم.  برهمین اساس سفیران محیط زیست نیز باید دوره‌های کوتاه‌مدتی را در زمینه روایتگری پشت سر بگذارند.

مرادی در ادامه گفت: واقعیت امر این است که آموزش به‌خاطر ناملموس بودن کمتر مورد توجه مدیران اجرایی است. ما در حوزه آموزش بایستی نگاه جدی داشته باشیم. امروزه حساسیت مردم در زمینه محیط زیست قابل تامل است. این وظیفه ما است و یک فرصت در اختیار داریم تا همه توان و انرژی خود را صرف نسل‌سازی کنیم. سفیران محیط زیست افرادی هستند که داوطلبانه وارد بحث آموزش شده‌اند و این خیلی ارزشمند است چراکه این گروه از افراد، آدم‌های متفاوتی هستند و از بقیه متمایز می‌شوند. این جمع می‌توانند سرآغاز یک حرکت خیلی بزرگ برای حفظ محیط زیست کشور باشد.

وی افزود: انتظار می‌رود این حرکت به سمتی برود که دانش عمومی در سطح جامعه ارتقاء پیدا کند. ما باید وارد میدان شویم و جریان‌سازی کنیم.  با تشکیل کمپین «نذر وقت» مردم پای کار آورده شوند و برای ارائه دانش محیط زیستی معرفی شوند. اثرات کاری که امروز انجام  می‌گیرد به مرور زمان مشخص می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس برنامه‌های تدوین شده، مقرر شد این پویش در ابتدا به‌صورت پایلوت در منطقه ۹ تهران اجرا شود تا زمینه مشارکت همگانی مردم این منطقه در رفع آلودگی هوا فراهم شود. سازماندهی و مراجعه کارشناسان و فعالان محیط زیست در قالب سفیران محیط زیست به مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز اجتماعی و برگزاری نشست‌های مشورتی و هم‌اندیشی با گروه‌های اجتماعی تأثیر گذار از برنامه‌های اصلی این پویش است.