بنزین مصرفی، بنزین پتروشیمی‌ها نیست| امسال نیازی به استفاده از بنزین پتروپالایشگاه‌ها و واردات نداریم
بنزین مصرفی، بنزین پتروشیمی‌ها نیست| امسال نیازی به استفاده از بنزین پتروپالایشگاه‌ها و واردات نداریم
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: در حال حاضر چیزی به عنوان بنزین پتروشیمی نداریم و فرآورد‌های نفتی تولید نمی‌کنند؛ بلکه یکسری واحد‌هایی مثل واحد‌های پتروپالایشگاهی نوری، مارون و شازند این‌ها پتروشیمی نبوده بلکه خوراکشان میعانات گازی است که محصولاتی شبیه محصولات فرآورده نفتی تولید می‌کنند.

سیدحمید حسینی رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در خصوص بنزین پتروشیمی‌ها اظهار کرد: به طور حتم در فصل زمستان حدود ۴۰ درصد آلودگی هوا به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی واحد‌های خانگی است. از سوی دیگر خودرو‌های فرسوده و صنایع نیز خود عامل آلایندگی است؛ بنابراین وارونگی هوا دست به دست هم داده وضعیت آلایندگی را بدتر می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر چیزی به عنوان بنزین پتروشیمی نداریم و فرآورد‌های نفتی تولید نمی‌کنند بلکه یکسری واحد‌هایی داریم مثل واحد‌های پتروپالایشگاهی نوری، مارون و شازند این‌ها پتروشیمی نبوده بلکه خوراکشان میعانات گازی است که محصولاتی شبیه محصولات فرآورده نفتی تولید می‌کنند. اشتباهی که در گذشته رخ داد برای اکتان افزایی بیشتر از بنزن استفاده می‌شد و نگرانی‌هایی که به وجود آورد و انتقاداتی که داشت براین بود که بنزنی که حداکثر یک درصد در بنزین باشد بالای چند بنزن در ترکیبشان بود.

حسینی ادامه داد: اکنون اگرچه از فرآورده‌های پتروشیمی مثل رافینت، لایتن و نفتا برای بنزین استفاده می‌شود، اما قطعا بنزن که خطرناک است استفاده نمی‌شود، این بنزین هرچند یورو ۴ نخواهد بود و یورو ۳ است، اما نمی‌توانیم بگوییم که خطرناک و سرطان‌زا است. از سوی دیگر به طور یقین بنزین یورو ۳ تولیدی در پتروشیمی‌ها کیفیت لازم را ندارد. بنزین پتروشیمی تولید نمی‌شود احتمالا همان رافینیت باشد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: ما در یک مرحله توانستیم سرب را از بنزین حذف کنیم که در کاهش آلودگی تهران بسیار موثر بود، ولی اکنون به نظر می‌رسد بقیه آلاینده‌ها بیش از بنزین تاثیر دارند.

حسینی افزود: ممکن است نتوانیم به تمام مناطق کشور بنزین با کیفیت تحویل دهیم، اما عمده بنزین تحویلی باکیفیت خوبی است ضمن اینکه خودرو‌ها هم استاندارد نیستند، اگر بتوانیم ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون لیتر ظرفیت تولید بنزین را حفظ کنیم امسال نیازی به استفاده از بنزین پتروپالایشگاه‌ها و واردات نخواهیم داشت.

وی اظهار کرد: مدیر عامل سابق پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعتقاد داشت ظرفیت تولید ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور وجود دارد و سال گذشته حدود ۱۰۴ تا ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین تولید شده، مدیر عامل جدید اعتقاد دارد ظرفیت ۱۱۰ میلیون لیتر نیست و ۱۰ میلیون لیتر این رقم مربوط به نفتایی است که در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تولید می‌شود و باید به آن اکتان‌افزا اضافه شود و ما به اندازه کافی اکتان‌افزا نداریم؛ بنابراین درست است که ۱۱۰ میلیون لیتر ظرفیت داریم، اما حدود ۱۰۲ تا ۱۰۳ میلیون لیتر تولید می‌شود و طبق آماری هم که اکنون ارائه می‌شود ۹۸ میلیون لیتر تولید داریم بنابراین از همه ظرفیت استفاده نشده و علت‌ها هم متفاوت است.

حسینی تصریح کرد: ما در سال گذشته صادرات کننده بنزین بودیم در سال ۱۳۹۹ حدود ۳ میلیارد دلار صادرات بنزین داشتیم بالاخره چند سالی که فاز‌های ستاره خلیج فارس راه‌اندازی شد در حوزه تولید خودکفا شدیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از کرونا شاهد افزایش تولید و مصرف بنزین در کشور هستیم این مهم باعث شده که تولید و مصرف متوازن نباشد.