رئیس‌جمهور چین خواستار همکاری بیشتر با ترکمنستان در زمینه گاز طبیعی شد
رئیس‌جمهور چین خواستار همکاری بیشتر با ترکمنستان در زمینه گاز طبیعی شد
رؤسای جمهور چین و ترکمنستان در مورد افزایش همکاری در زمینه انرژی مخصوصا گاز طبیعی به توافق رسیدند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از رویترز، شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین در روز جمعه گفت قصد دارد همکاری خود را با ترکمنستان در زمینه انرژی را افزایش دهد.

 ترکمنستان کشوری در آسیای مرکزی با 6 میلیون جمعیت، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز طبیعی به چین از طریق خط لوله است.

 شی در گفتگو با رئیس‌جمهور ترکمنستان که برای یک دیدار دوروزه در پکن به سر می‌برد گفت همکاری در زمینه گاز طبیعی زیربنای روابط بین چین و ترکمنستان است.

 رسانه‌های چین جزئیات خاصی درمورد همکاری‌های آینده بین دو کشور اعلام نکرده‌اند.

سران چین و ترکمنستان در ماه سپتامبر هم در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان با یکدیگر دیدار کرده و در مورد همکاری در زمینه انرژی گفتگو کرده بودند.

 چین خرید گاز از ترکمنستان را افزایش داده است. اطلاعات گمرک چین نشان می‌دهد این کشور در 11 ماه ابتدایی سال گذشته میلادی، 9.3 میلیارد دلار گاز از ترکمنستان وارد کرده است، یعنی بالاتر از 6.79 میلیارد دلاری که در کل سال 2021 خریداری شده بود.

 گاز ترکمنستان از طریق سه خط لوله به طول 1833 کیلومتر از مرزهای شرقی چین وارد این کشور می‌شود و دراین‌بین از قزاقستان و ازبکستان هم عبور می‌کند.

 هر دو کشور قصد راه‌اندازی خط لوله چهارم را به طول هزار کیلومتر دارند که از تاجیکستان و قرقیزستان هم می‌گذرد و ظرفیت عرضه سالانه گاز آسیای مرکزی را از 55 میلیارد مترمکعب فعلی به 85 میلیارد مترمکعب می‌رساند.

 رؤسای جمهور دو کشور در دیدار روز جمعه درمورد بالا بردن سطح روابط دوجانبه تا یک همکاری استراتژیک جامع توافق کردند. به‌این‌ترتیب ترکمنستان در یک گروه دیپلماتیک با 30 کشور دیگر از جمله عربستان، استرالیا و ونزوئلا قرار می‌گیرد.

منبع: تسنیم