برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای افزایش ۴۰۰ هزار مترمکعبی ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها
برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای افزایش ۴۰۰ هزار مترمکعبی ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: وزارت نیرو مصمم است تا پایان دولت سیزدهم از روش‌های مختلف حداقل ۴۰۰ هزار مترمکعب به ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های در حال بهره‌برداری کشور اضافه کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»هاشم امینی گفت: تحقق این هدف با حمایت‌های همه‌جانبه سایر ارگان‌ها از جمله سازمان برنامه و بودجه قابل دستیابی است.

وی ادامه داد: بحث شیرین‌سازی آب برای مصارف شرب جهت شهرهای حاشیه دریا بسیار از لحاظ قیمت تمام‌شده مناسب است البته در خصوص انتقال آن باید پژوهش و برنامه‌ریزی وسیعی صورت بگیرد که در دستور کار است.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر تعداد ۹۵ پروژه آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۶۳۸۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۳۸۶۰۰ میلیارد ریال (به قیمت زمان عقد قرارداد) در حال ساخت و بهره‌برداری است.

امینی ادامه داد: تعداد ۷۵ پروژه با ظرفیت ۴۴۳ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و مبلغ سرمایه‌گذاری ۱۸۷۵۰ میلیارد ریال در حال بهره‌برداری و تعداد ۲۰ پروژه با ظرفیت ۱۹۴۷۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز و مبلغ سرمایه‌گذاری ۱۹۹۰۰ میلیارد ریال در حال ساخت است.

وی این موضوع را نشان از خواست دولت برای تأمین آب ساکنان حاشیه دریا دانست افزود: وزارت نیرو از روش‌های مختلف بنا دارد تا ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها را هرسال توسعه دهد.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: استفاده از ردیف خرید تضمینی آب، خودگردان کردن پروژه‌های فاضلاب بهره‌مند از ردیف خرید تضمینی و اضافه‌کردن پروژه‌های آب‌شیرین‌کن، استفاده از ظرفیت صنایع برای تأمین آب شرب نقاط جمعیتی برای کاهش قیمت تمام شده شرب، تعریف پروژه‌های جدید آب‌شیرین‌کن به روش EPC و پرداخت از محل تهاتر نفت، اسناد خزانه اسلامی و یا سایر روش‌ها در دستور کار است.

امینی گفت: برنامه وزارت نیرو این خواهد بود که حداقل ۴۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز تا پایان دولت سیزدهم به ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های در حال بهره‌برداری از روش‌های فوق اضافه کند.

منبع: ایرنا