زمستان سخت صنایع و مردم اروپا با گرانی انرژی و کاهش تولید صنایع
زمستان سخت صنایع و مردم اروپا با گرانی انرژی و کاهش تولید صنایع
عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تداوم انرژی گران و کمبود گاز صنایع اروپا را با کاهش تولید شدید مواجه کرده است، گفت: کشورهای اروپایی تمام فشار اقتصادی را که ناشی از گران شدن انرژی است، مستقیم بر دوش مردم و کارخانجات می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مسئله تحریم گاز روسیه و رفتن به سراغ دیگر منابع گازی، برای اروپا که نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین گاز در دسترسش، گاز روسیه است، بسیار هزینه‌زا است؛ همین موضوع سبب شده که نه‌تنها، گاز به میزان کافی در اروپا یافت نشود، بلکه قیمت گاز جایگزین و در دسترس اروپا نیز بسیار افزایش یابد و قابل مقایسه با گاز ارزان روسیه نباشد.

با تداوم جنگ روسیه و عدم خرید گاز ارزان، قیمت گاز در دسترس اروپا به چند برابر قیمت گاز روسیه رسیده و در فصل سرد سال توامان با افزایش مصرف داخلی کشورها، قیمت گاز در دسترس اروپا نیز افزایش بیشتری را تجربه کرده است، به نحوی که قاره اروپا که سردمدار استفاده انرژی‌های پاک بود، حالا مصرف مازوت و ذغال سنگ را برای عبور از زمستان سخت کلید زده و قیمت مازوت و ذغال سنگ جهش چند برابری قیمت داشته‌اند.

با همه این اوصاف، برای مردم این وضعیت اسفناک سبب شده که رفاه‌شان بسیار کاهش پیدا کند.

طبق گزارش موسسه statista اروپا زمستان سختی در پیش دارد و بدون گاز طبیعی روسیه با کمبود انرژی مواجه است. این امر قبوض گرمایشی را افزایش داده است و خانواده‌ها بیشترین هزینه‌ها را متحمل می‌شوند. تنها در بریتانیا، انتظار می‌رود که از هر سه خانوار یک خانوار در زمستان امسال به فقر انرژی سوق داده شود.

از طرفی صنعت این قاره نیز به وضعیتی بسیار بحرانی رسیده و هنوز زمستان سرد و سخت ۲۰۲۳ اروپا شروع نشده است. خروج سرمایه از صنعت اروپا شدت خواهد گرفته است؛ به عنوان مثال مدیر آرسلور میتال یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فلزی آلمان اعلام کرد که از اواخر سپتامبر (مهرماه) تولید کوره بلند شماره سه این شرکت در برمن با ظرفیت تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن چدن متوقف خواهد شد. قیمت برق و گاز در آلمان بدون گاز ارزان روسیه، تولید را برای بسیاری از شرکت‌های آلمانی غیراقتصادی کرده است.

«عبدالعلی رحیمی مظفری» عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس در مورد مقایسه شرایط زمستان سخت ایران با اروپا، اظهار کرد: تمام معادلات در حوزه انرژی و در حوزه تولید چه ما بخواهیم و چه نخواهیم در دنیا به هم گره می‌خورد. اینکه فکر کنیم اگر اتفاقی امروز در کشورهای دنیا همانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و یا اروپا تحت تاثیر بازار انرژی می‌افتد که باعث می‌شود قیمت‌ها افزایش پیدا کند و کشور ما را تحت تاثیر آن قرار نمی‌دهد قطعاً اشتباه است.

وی افزود: وقتی ما خیلی از قطعات و تجهیزات را از کشورهای اروپایی وارد می‌کنیم که قیمت این قطعات متاثر از انرژی افزایش پیدا می‌کند شک نکنید این قیمت‌ها در بازار ما نیز اثرگذار است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: این‌گونه نیست که بگوییم شدت مشکلی که در اروپا در بحث انرژی حاکم است در ایران هم حاکم است. شرایطی که الان در کشور ما حاکم است اگر مشابه این شرایط را بخواهیم در اروپا حاکم کنیم و قیمت‌های انرژی اروپا را مثل ایران هم سطح کنیم، شک نکنید تمام این کشورها از لحاظ اقتصادی ورشکست خواهند شد و تحمل این شرایط با ارزان بودن انرژی برای آنها قابل تحمل نخواهد بود.

رحیمی ادامه داد: حتی همین قیمت را که ثابت نگه داشته‌اند باعث شده‌اند که بسیاری از شرکت‌هایشان در آستانه ورشکستگی قرار گیرند به دلیل اینکه آنها سعی کرده‌اند بار دولت‌هایشان را بر دوش تولیدات و کارخانجاتشان که مستقیم کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد بگذارند.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: آنها همه بار فشار اقتصادی دولت شان را که ناشی از گران شدن انرژی است مستقیم بر دوش مردم و کارخانجات می‌گذارند و انرژی را گران می‌کنند.

وی اضافه کرد: کشورهای اروپایی مدعی هستند اگر بخواهند در فشارهای اقتصادی و کمبود انرژی مانند ایران قیمت‌ها را به این نحو ثابت نگه دارند و حتی به جای سیاست‌های افزایش قیمت سیاست‌های تشویقی مردم برای ارزان کردن انرژی را برای کم مصرف‌ها قرار دهند شک نکنید که اقتصادشان فرو می‌پاشد، البته تداوم انرژی گران و کمبود خوراک گاز صنایع قاره اروپا را با کاهش تولید شدید روبرو کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: آنها چون می‌دانند قسمت اعظم فشاری که به تولیدکننده‌شان وارد می‌کنند به دلیل صادراتی است که به کشورهای جهان سوم دارند و به نحوی این فشار را مستقیماً به کشورهای دیگر تحمیل می‌کنند و تمام فشار را به آن نقطه وارد می‌کنند.

منبع: ایرنا