انتقال ۵۰درصدی بنزین از منطقه خلیج فارس|تشکیل کارگروه ویژه برای مقابله با قاچاق سوخت
انتقال ۵۰درصدی بنزین از منطقه خلیج فارس|تشکیل کارگروه ویژه برای مقابله با قاچاق سوخت
معاون فنی منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران از تشکیل کارگروهی در ستاد منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران به منظور مبارزه با قاچاق خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این منطقه در حاشیه خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد قرار دارد، احتمال قاچاق نیز بیشتر است با سیستم‌های کنترلی و پارامتر‌هایی مانند فشار خط، هر برداشتی قابل شناسایی است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  محمد نصر، معاون فنی منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران در حاشیه بازدید از مرکز انتقال نفت بندرعباس در خصوص اقدامات ویژه منطقه خلیج فارس اظهار کرد: در راستای انتقال پایدار فرآورده‌های نفتی اقداماتی در منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران در حال انجام است و تعویض پوشش برخی از نقاط این خط لوله به منظور ضخامت سنجی آن انجام شده است.

به گفته وی در سال گذشته و ۹ ماهه سالجاری ۱۴ کیلومتر تعویض پوشش در خط ۲۶ اینچ انتقال فرآورده از بندرعباس به رفسنجان انجام شده است.
نصر تصریح کرد: کل این خط لوله با پیگرانی هوشمند و رصد واحد‌های مختلف انجام می‌شود و در کنار آن تعویض برخی نقاط نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون فنی منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران با اشاره به یک پروژه ۲۲ میلیارد تومانی تعویض پوشش نیز به تازگی تعریف شده گفت: تجهیز کارگاه انجام شده است و در حوزه تعمیرات خط به تناسب فعالیت‌ها، تقویت خط موجود در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین فرآورده مربوط به بنزین است که از ۱.۵ میلیارد لیتر فرآورده ۱.۱ میلیارد لیتر مربوط به بنزین است، گفت: مابقی فرآورده‌ها مربوط به نفتگاز و نفت سفید می‌شوند که به ترتیب، ۳۰۰ میلیون لیتر نفتگاز و ۱۰۰ میلیون لیتر نیز مربوط به نفت سفید است.

نصر اضافه کرد: شرایط موتور‌ها در ایستگاه‌های منطقه خلیج فارس مناسب بوده و سال گذشته اورهال یکی از موتور‌ها توسط یکی از شرکت‌های داخلی انجام شد و هسته موتور را با دانش بومی تعویض و اکنون در مدار قرار دارد.

وی با اشاره به ایجاد کارگروه مبارزه با قاچاق افزود: کارگروهی در ستاد منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران تشکیل شده تا احتمال سرقت و تجاوز به خطوط لوله را شناسایی کنند. با توجه به اینکه این منطقه در حاشیه خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد قرار دارد، احتمال قاچاق نیز بیشتر است با سیستم‌های کنترلی و پارامتر‌هایی مانند فشار خط، هر برداشتی قابل شناسایی است.

در این همین رابطه نیز حمیدرضا کیهان پور، مدیر منطقه خلیج‌فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران با اشاره به احداث خط لوله ۲۶ اینچی جدید انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس – رفسنجان، گفت: با اجرای این طرح، پایداری تأمین و انتقال سوخت در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: فرآورده‌های نفتی تولیدی در ۳ پالایشگاه لاوان، بندرعباس و ستاره خلیج فارس از بندرعباس به رفسنجان منتقل می‌شوند که ظرفیت اسمی این خط ۲۷۰ هزار بشکه معادل ۴۷ میلیون لیتر در روز است.

کیهان پور با اشاره به اینکه در سال جاری بالغ بر ۴۹ میلیون لیتر به صورت میانگین در روز از این خط لوله فرآورده نفتی حمل شده است، گفت: در ۹ماهه امسال ۹ میلیارد و ۵۰۵ میلیون لیتر بنزین، ۳ میلیارد و ۵۶۰ میلیون لیتر نفت گاز یورو و معمولی و ۴۵۰ هزار لیتر نفت سفید حمل شده است.
لازم به ذکر است که روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه نفت در کشور تولید می‌شود تا به عنوان یکی از دارندگان منابع نفت و گاز سوخت مورد نیاز کشور را تأمین کند، شاید در ابتدا کار ساده‌ای باشد، اما این‌طور نیست. چرا که بیشتر پالایشگاه‌های ایران در جنوب کشور از خوزستان گرفته تا بندر عباس و عسلویه قرار دارد. اگر چه مناطق جنوبی همگی تأمین کننده سوخت مورد نیاز کشور هستند، اما به نظر می‌رسد در ۳ پالایشگاه در هرمزگان سنگینی این بار را به دوش می‌کشند به طوری که بیش از نیمی از بنزین را در پالایشگاه‌های لاوان، بندرعباس و ستاره خلیج فارس تولید می‌کنند در حالی که بازار مصرف آن‌ها در شمال کشور قرار دارد، همین موضوع سبب شده تا خط انتقال فرآورده‌های نفتی همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

از انجا که این سه پالایشگاه بخش عظیمی از بنزین و سایر فرآورده‌های را تولید می‌کنند و در صورت اختلال انتقال بنزین به سایر نقاط کشور به معنای اختلال در کل کشور است، به همین دلیل منطقه خلیج فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران همواره تلاش کرده تا مشکلی در انتقال فراورده‌های نفتی این ۳ پالایشگاه مهم در هرمزگان وجود نداشته باشد، حالا هم تلاش می‌کند تا با احداث خط لوله جدیدی در مسیر بندر عباس، سیرجان و رفسنجان به موازات خط لوله قدیمی‌ای که در این مسیر قرار داشت در مسیر توسعه و افزایش انتقال تولید فرآورده‌های نفتی گام بردارد.