دو کتاب کاربردی جدید با موضوع «آب های نامتعارف» و «مدیریت شورابه‌ها» منتشر شد
دو کتاب کاربردی جدید با موضوع «آب های نامتعارف» و «مدیریت شورابه‌ها» منتشر شد
دو کتاب تخصصی و کاربردی صنعت آب با رویکرد دانش بنیان و عناوین "آب‌های نامتعارف؛ راه حلی پایدار برای کمبود آب " و "مدیریت شورابه‌های ناشی از واحدهای نمک زدایی" به بازار آمد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  کتاب‌ “آب‌های نامتعارف؛ راه حلی پایدار برای کمبود آب” به مناسبت برگزاری هجدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران منتشر شد.
این کتاب ضمن معرفی انواع منابع آبی نامتعارف و چالش‌های استفاده از آنها، نمونه‌های عملی شده بهره‌گیری از منابع آبی نامتعارف در دنیا را معرفی می‌کند. همچنین با توجه به پتانسیل و اهمیت بهره‌گیری از دو منبع اصلی آبهای نامتعارف یعنی “آب شور (نمکزدایی) و پساب” در کشور، به برخی از نمونه‌های اجرا شده در صنایع مذکور اشاره می‌کند. در نهایت سیاست‌های کاربردی و برنامه‌های اجرایی کشور جهت توسعه نمکزدایی و استفاده از پساب در فصل آخر کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
این کتاب با همت و تلاش دکتر عباس اکبرزاده، دکتر علیرضا ولیپور و مهندس نازنین همنبرد در سال 1401 تدوین شده است، شایان ذکر است چاپ اول کتاب با حمایت شرکت آب و فاضلاب مشهد به نشر رسیده است.

انتشار کتاب جدید “مدیریت شورابه‌های ناشی از واحدهای نمک‌زدایی”
همزمان کتاب “مدیریت شورابه‌های ناشی از واحدهای نمک زدایی” نیز به بازار عرضه شده است.
این کتاب در سال 2021 توسط ناشر بین‌المللی الزویر انتشار یافت که با کوشش دکتر عباس اکبرزاده، دکتر فرزاد هاشم زاده و دکتر مریم زارع رشکوئیه به صورت تخصصی در 334 صفحه به فارسی برگردانده و ترجمه شده است.
کتاب مذکور به بررسی گزینه‌­های مختلف مدیریت شورابه حاصل از واحدهای نمک زدایی از آب­های لب شور، شور و آب دریا پرداخته و همچنین عوامل مهم تاثیرگذار در انتخاب مناسب‌ترین روش برای یک پروژه معین و الزامات مجوزهای زیست محیطی و مطالعات مربوط به اجرای آنها را ارائه می­دهد. بررسی راهکارهای دفع شورابه­های حاصل از واحدهای نمک زدایی شامل تخلیه به آب­های سطحی، دفع به همراه فاضلاب، تزریق در چاه­های عمیق، کاربری زمین، تبخیر، استفاده مجدد و تخلیه صفر مایع همچنین ترکیب شورابه با آب خنک کن نیروگاه­های ساحلی از عناوین مهم مواردی است که در کتاب مذکور مورد بررسی قرار گرفته است.
با توجه به اهمیت فناوری نمک زدایی به روش اسمز معکوس که در حال حاضر فناوری غالب و در حال رشد برای تولید آب شیرین از منابع آب شور است‌، این کتاب بر مدیریت شورابه واحدهای نمک زدایی به روش اسمز معکوس تمرکز دارد.
گفتنی است چاپ اول این کتاب با حمایت شرکت آب منطقه ای هرمزگان منتشر شده است.