منتظری: در قیمت‌های آب و انرژی به عنوان یک عامل کنترل کننده تجدید نظر شود
منتظری: در قیمت‌های آب و انرژی به عنوان یک عامل کنترل کننده تجدید نظر شود
یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بحرانی منابع آبی کشور گفت: باید در قیمت‌های آب و انرژی به عنوان یک عامل کنترل کننده تجدید نظر شود و ضمن افزایش هزینه‌های افراد پر مصرف، برای رعایت کنندگان اصول مصرفی تشویق‌هایی در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»غلامرضا منتظری، با بیان اینکه «یکی از بزرگترین دغدغه‌های مردم در سطح ملی موضوع آب است»، اظهار کرد: الان کشوهای همسایه ما بخش قابل توجهی از آب شرب خود را از طریق شیرین سازی تامین می‌کنند و چاره‌جویی‌هایی که با همکاری وزارت نیرو شکل گرفته، همین موضوع است و در بسیای از استان‌ها این اقدام آغاز شده که گام مثبتی است.

وی افزود: موضوع دیگری که آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است و در برنامه توسعه ششم نیز پیش بینی شده بود، این است که باید آب شرب را از سایر آب‌های مصرفی جدا کنیم؛ کمتر کشوری با این مشکل مواجه است. نباید برای مصارف خانگی و بهداشت و همچنین مواردی نظیر شست و شوی خودرو از آب شرب استفاده شود؛ کمیسیون مربوطه باید در این زمینه به وظایف نظارتی خود عمل کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از آب‌های سطحی، عنوان کرد: درست است که سیل نگران کننده است اما چنانچه مدیریت صحیحی صورت بگیرد، می‌توان از این آب روان استفاده کرد. وضعیت سفره‌های زیرزمینی آب نگران کننده است اما ما از روی ناچاری در حال استفاده از آبهای آن هستیم.

منتظری با تاکید بر اینکه ایران جزو پرمصرف‌ترین‌ها در حوزه انرژی است، ادامه داد: در کنار این اقدامات، فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. نیاز است که دستگاه‌های مختلف اعم از رسانه‌ها و آموزش و پرورش به این موضوع ورود کنند.

وی در پایان اعمال سیاست‌های کنترل مصرف از طریق تغییر قیمت را از دیگر پیشنهادات خود در زمینه مدیریت منابع آب عنوان و اظهار کرد: باید در قیمت‌های آب و انرژی به عنوان یک عامل کنترل کننده تجدید نظر شود و ضمن افزایش هزینه‌های افراد پر مصرف، برای رعایت کنندگان اصول مصرفی تشویق‌هایی در نظر گرفته شود.

منبع: ایسنا