تأمین ۶۰ درصد ارز نیما از سوی پتروشیمی‌ها
تأمین ۶۰ درصد ارز نیما از سوی پتروشیمی‌ها
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به اینکه بالغ بر ۶۰ درصد ارز سامانه نیما از سوی پتروشیمی‌ها تأمین می‌شود، گفت: صنعت پتروشیمی با تولید محصولات متنوع می‌تواند پیشران توسعه صنایع دیگر در کشور شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»، مرتضی شاهمیرزایی با اشاره به اینکه امروز زندگی بشر به‌طور ۱۰۰ درصد وابسته به محصولات صنعت پتروشیمی است، اظهار کرد: برای نمونه این صنعت در حوزه پزشکی، دارویی، صنایع حمل‌ونقل، نساجی و صوتی و تصویری نقشی تعیین‌کننده دارد.

وی صنعت پتروشیمی را صنعتی پیشران، تعیین‌کننده، ارزش‌آفرین و اقتصادساز عنوان و اظهار کرد: این صنعت فرصت بسیار مهمی را برای کشور فراهم کرده است. متخصصان داخلی پس از دوران انقلاب با نبوغ و استعداد ایرانی این صنعت را تحت کنترل قرار دادند و اجازه ندادند چرخ این صنعت از حرکت بایستد.

معاون وزیر نفت بر ضرورت تنوع‌بخشی و تکمیل زنجیره ارزش تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون بالغ بر ۵۵۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی باارزش در کشور تولید می‌شود. صادرات محصولات مازاد بر مصرف کشور سال گذشته حدود ۱۵ میلیارد دلار ارزآوری داشته است که ۱۲.۵ میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: امسال نیز تا امروز ارزآوری مطلوبی داشته‌ایم، به‌طوری‌ که صنعت پتروشیمی از ابتدای امسال تاکنون افزون بر ۱۰.۵ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق کرده و بخشی از آن نیز با محصولات دیگر مورد نیاز کشور تهاتر شده است.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه بالغ بر ۶۰ درصد ارز سامانه نیما از سوی پتروشیمی‌ها تأمین می‌شود، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی با تولید محصولات متنوع می‌تواند پیشران توسعه صنایع دیگر در کشور شود.

وی اظهار کرد: طرح‌های ۲۱ محصول زنجیره ارزش آماده شده که با اجرای هر طرح به خودکفایی خواهیم رسید. این طرح‌ها به هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاران ابلاغ شده و در حال حرکت برای تصویب در هیئت مدیره‌ها هستند که ما را به تکمیل زنجیره ارزش برساند و کشور به‌طور کامل به محصولات پتروشیمی که می‌تواند پیشران صنایع دیگر باشد، دست یابد و مازاد آن را صادر کنیم که ارزآوری برای کشور داشته باشد.