جزئیات تازه از پیشرفت پروژه جهاد آبرسانی/ 2500 روستا تا پایان سال از آب شرب بهره‌مند می‌شوند
جزئیات تازه از پیشرفت پروژه جهاد آبرسانی/ 2500 روستا تا پایان سال از آب شرب بهره‌مند می‌شوند
بررسی جزئیات پروژه جهاد آبرسانی حاکی از پیشرفت 30 درصدی این پروژه در 10 ماه است و پیش‌بینی‌ می‌شود در دو فازِ اجرای این طرح، زمینه ارتقای شاخص دسترسی روستا به آب شرب پایدار بهداشتی به عدد 95 درصد، فراهم شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» در روزهایی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته با مشکل عدم دسترسی به آب شرب بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، ارتقای سطح دسترسی مردم در ایران به آب آشامیدنی پایدار از 80 درصد به 95 درصد هدف‌گیری شده است.

بر این مبنا جهاد آبرسانی با هدف ارتقای شاخص‌های دسترسی جمعیت روستایی به آب پایدار شهری جزء اولویت‌های وزارت نیرو قرار دارد تا از این طریق با استفاده از ابزارهایی نظیر تخصیص، توسعه زیرساخت توزیع آب و سایر ساخت و سازهای مورد نیاز شرایط جهش در آب‌رسانی روستایی مهیا شود.

* جزئیاتی از برنامه وزارت نیرو برای آبرسانی به روستاهای کشور

بر اساس جزئیات منتشر شده از برنامه جهاد آبرسانی، دولت درصدد است تا در قالب یک برنامه 3 ساله تا پایان دولت سیزدهم زمینه رشد 15 درصدی شاخص‌های مذکور را فراهم کرده و جمعیت تحت پوشش آب شرب پایدار بهداشتی را از 80 درصد به بیش از 95 درصد برساند‌؛ در همین راستا، گروه‌های جهادی تخصصی حوزه آب و همچنین خیران آب‌رسان در کنار متولیان دولتی این حوزه، 3 ضلع مثلث جهاد آبرسانی را تشکیل می‌دهند.

‌مطابق به‌روزترین آمار طرح جهاد آبرسانی، پیشرفت پروژه‌های جهاد آبرسانی 10 ماهه گذشته به 30 درصد رسیده است. همچنین تاکنون 1500 روستای کشور از نعمت آب شرب پایدار و بهداشتی منتفع شدند و از سوی دیگر تا پایان سال زمینه تکمیل آبرسانی به 1000 روستای دیگر نیز مهیا خواهد شد.‌

* خداحافظی با نبود آب در روستاهای کشور

در همین راستا، میثم جعفرزاده، رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو، ضمن اشاره به پیشرفت 30 درصدی طرح جهاد آبرسانی، گفت: از ۷۱۳۸ روستایی که در این طرح جهاد آبرسانی قرار دارند، حدود ۲۵ درصدشان مربوط به استان های سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان و گلستان است.

جعفرزاده در تشریح هدف‌گذاری طرح جهاد آبرسانی تا پایان سال 1401 گفت: تا آخر امسال مقرر شده است به یک‌ هزار روستا آبرسانی شود و در یک سال گذشته از این طریق به هزار و ۵۰۰ روستا در خوزستان که بدون آب بوده و مشکل کیفی و کمّی داشتند آبرسانی شده است.

وی با اشاره به شاخص‌های انتخاب روستاها برای این طرح، بیان‌ کرد: مقرر شد ۱۰ هزار روستای دوم هم به این پروژه اضافه شود که در این صورت به درصد برخورداری ۹۵ درصدی آبرسانی می رسیم.

جعفرزاده گفت: پروژه نخست آبرسانی به ۱۰ هزار روستا سه ساله است و برای ۱۰ هزار روستای دیگر سه سال بعدی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، مجموع قرارداد طرح جهاد آبرسانی را ۱۹ هزار میلیارد تومان است و ما باید منابع آبی را در جایی که کار می کنیم، بشناسیم.

* ویژگی منحصر به فرد بزرگترین پروژه عمرانی فعال کشور

استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی کشور در کنار ساختار مهندسی و زمان‌بندی دقیق تنها وجه مثبت پروژه عظیم جهاد آبرسانی به حساب نمی‌آید و گستردگی این طرح در سرتاسر کشور یکی دیگر از ویژگی‌های متمایزکننده جهاد آبرسانی به حساب می‌آید.

بر همین اساس 7 هزار روستای در نظر گرفته شده برای تکمیل فرآیند دسترسی به آب شرب پایدار در همه استان‌های کشور در حال فعالیت است و این پروژه‌ها کشور را به یک کارگاه بزرگ تامین منابع آب تبدیل کرده است.

پایش همه پروژه‌های بزرگ عمرانی در سطح کشور بیانگر آن است که در حال حاضر پروژه جهاد آبرسانی گسترده‌ترین پروژه فعال عمرانی در سطح کشور است و گروه‌های مهندسی و جهادی بسیاری با شتاب قابل توجه تکمیل این هدف را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

زیرساخت‌های تامین آب شهری و روستایی ایران نسبت به سایر نقاط دیگر دنیا، تفاوت معناداری دارد، بر این مبنا، در حال حاضر بیش از 99.5 درصد از شهرهای کشور و بیش از 80 درصد از جمعیت روستایی به آب شرب بهداشتی پایدار دسترسی دارند.

با این وجود، ارتقای هرچه بیشتر شاخص‌های فعلی به خصوص در بخش روستایی با روی کار آمدن دولت مردمی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، بر این مبنا جهاد آبرسانی با هدف ارتقای شاخص‌های دسترسی جمعیت روستایی به آب پایدار  جزو اولویت‌های وزارت نیرو قرار دارد تا از این طریق با استفاده از ابزارهایی نظیر تخصیص، توسعه زیرساخت توزیع آب و سایر ساخت و سازهای مورد نیاز شرایط جهش در آبرسانی روستایی مهیا شود.

منبع: فارس