درآمد نفت و گاز آذربایجان دو برابر شد
درآمد نفت و گاز آذربایجان دو برابر شد
جمهوری آذربایجان با کمک قراردادی که سال میلادی گذشته در بحبوحه حمله نظامی روسیه به اوکراین، با اتحادیه اروپا منعقد کرد، شاهد افزایش قابل توجه درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز بود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»جدیدترین آمار کمیته گمرک دولت جمهوری آذربایجان نشان داد، درآمد این کشور از صادرات نفت و گاز در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۲، به ۳۳.۶ میلیارد دلار رسید که ۲.۲ برابر بالاتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ بود. این آمار نشان داد وابستگی اقتصاد جمهوری آذربایجان به درآمد نفت و گاز، به ۹۲.۶ درصد از کل درآمد این شرکت در این مدت رسید.

متعاقب حمله نظامی روسیه به اوکراین و تلاش اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به گاز روسیه، جمهوری آذربایجان از منافع توافق انرژی که در ژوییه با اتحادیه اروپا منعقد کرد، برخوردار شد و صادرات گازش به این بلوک، دو برابر افزایش یافت. جمهوری آذربایجان پیش بینی می‌کند صادرات گاز به اروپا از طریق کریدور گاز جنوبی، تا سال ۲۰۲۷ به سالانه ۲۰ میلیارد فوت مکعب افزایش پیدا کند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در زمان انعقاد این قرارداد در باکو گفته بود: اتحادیه اروپا در همکاری انرژی با آذربایجان که شریک مهم این بلوک در تلاش برای فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی روسیه است، فصل جدیدی می‌گشاید.

در این بین، فهرست خریداران گاز آذربایجان، همچنان رو به افزایش است. صربستان تحت توافقی که در ژوئن امضا کرده بود، سال گذشته ساخت خط لوله‌ای برای گاز آذربایجان را آغاز کرد و انتظار می‌رود ساخت این خط لوله در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

شرکت نفتی دولتی سوکار آذربایجان، در دسامبر توافقی با شرکت روم‌گاز رومانی امضا کرد که مقرر کرد از اول ژانویه، ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز از آذربایجان به رومانی صادر شود.

اپوزیسیون سیاسی و جامعه مدنی جمهوری آذربایجان همواره تاکید داشته اند که ثروت نفت و گاز، به معنای رفاه اجتماعی بالاتر برای شهروندان آذربایجانی نیست و خوراکی برای فساد فراهم می‌کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اطلاعات کمیته آمار دولتی فصل جدیدی نشان داد قیمتهای مصرف کننده در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۲، افزایش ۱۳.۶ درصدی داشت که بالاتر از ۶.۲ درصد در مدت مشابه سال پیش از آن بود.

منبع: ایسنا