تکرار ماجرای “پتروشیمی میانکاله” با احداث کارخانه آهن اسفنجی در دریاچه بختگان!
تکرار ماجرای “پتروشیمی میانکاله” با احداث کارخانه آهن اسفنجی در دریاچه بختگان!
درحالی که هنوز سازمان منابع طبیعی با واگذاری زمین برای احداث کارخانه آهن اسفنجی در کنار دریاچه بختگان موافقت نکرده و آب منطقه‌ای نیز با تأمین آب آن مخالفت کرده، کارخانه آهن اسفنجی در این محدوده کلنگ‌زنی شده است!

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»سیروس زارع؛ فعال محیط زیست، در خصوص احداث کارخانه آهن اسفنجی در کنار تالاب خشکیده بختگان  اظهار کرد: چندی پیش یک شرکت در استان فارس به امور اراضی استان درخواست تصرف زمین در محدوده دهمورد بختگان را می‌دهد، به دنبال این درخواست، اداره امور اراضی استعلامات لازم برای اعطای زمین را از دستگاه‌های متولی می‌خواهد تا پاسخ شرکت را بدهد.

وی ادامه داد: منطقه مذکور خارج از مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست است اما در محدوده تحت مدیریت منابع طبیعی و در کنار دریاچه خشکیده بختگان است که درحال حاضر هیچ آبی ندارد. سؤال اساسی این است که چگونه می‌شود در منطقه‌ای که تالاب کاملاً خشک شده، حق‌آبه زیست محیطی وجود نداشته و حتی آب زراعی نیز وجود ندارد، کارخانه آهن اسفنجی تأسیس کرد؟ این اقدام پوشش گیاهی و مرتعی منطقه را به طور کامل از بین برده باعث افزایش بیا‌بان‌زایی خواهد شد.

این فعال محیط زیست توضیح داد: محل تأمین آب این کارخانه نیز از طریق انتقال آب از خلیج فارس انجام خواهد شد. سؤال این است که آیا توجیه اقتصادی دارد که کارخانه‌ای را در این فاصله از دریا بسازیم که نه ماده معدنی مورد نیاز کارخانه و نه آب آن در منطقه وجود دارد. منطقی نیست این هزینه را به اسم اشتغال به کشور تحمیل کنیم.

زارع گفت: بر اساس اطلاعات من، آب منطقه‌ای نیز با تأمین آب این صنعت آب‌بر موافقت نکرده است اما در عین حال 2 روز پیش این کارخانه با حضور وزیر صمت کلنگ‌زنی شده است. همچنین کمیته تخصصی منابع طبیعی نیز هنوز با درخواست موافقت نکرده چرا که محدوده احداث کارخانه دارای پروانه مرتع‌داری است. اعضای کمیته فنی منابع طبیعی به دلیل حساسیت موضوع از منطقه بازدید کرده و نظر آن‌ها این بوده که این منطقه 150 هکتاری دارای شرایط واگذاری برای صنعت نیست.

وی بیان کرد: در حال حاضر تمام مجموعه‌ها درخواست احداث این صنعت در منطقه مذکور را رد کرده اما مشخص نیست که متولیان چگونه بدون کسب مجوز ماشین‌آلات را به محل برده و 20 روز است که تخریب مراتع را شروع کرده‌اند. کلنگ‌زنی کارخانه آهن اسفنجی در این منطقه با اصول اولیه محیط زیستی و آمایش سرزمین هم‌خوانی ندارد و مسئولین و دستگاه‌ها باید قبل از اینکه یک بارگذاری فاقد ارزش انجام شده و محیط زیست منطقه را نابود کنند، به موضوع ورود کرده و جلوی این کار را بگیرند.

منبع: تسنیم