قاچاق روغن موتور توسط تولیدکننده‌ها از مبادی رسمی
قاچاق روغن موتور توسط تولیدکننده‌ها از مبادی رسمی
دبیر انجمن پالایش‌های روغن‌سازی ایران با بیان این که به دلیل اختلاف قیمت بازار داخل و بازار جهانی، قاچاق رسمی روغن موتور به شدت در حال انجام است گفت: در حوزه فرآورده‌های نفتی برای آنکه بتوانید قاچاق کنید باید تولیدکننده باشید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» سلمان اسماعیلی دبیر انجمن پالایش‌های روغن‌سازی ایران با اشاره به اختلاف قیمت بازار داخل و بازار جهانی و قاچاق رسمی روغن موتور گفت: در حوزه فرآورده‌های نفتی برای آنکه بتوانید قاچاق کنید باید تولیدکننده باشید و قاچاقچی باید پروانه بهره‌برداری داشته باشد، چرا که گمرک در بخش فرآورده‌های نفتی اگر شما واحد تولیدی نباشید اجازه صادرات نمی‌دهد.

اسماعیلی بیان کرد: قاچاقچیان، روغن موتورهای با قیمت‌ مصوب را از بازار جمع‌آوری می‌کنند و تحت نشان تجاری متفرقه در گمرک اظهارنامه دریافت و صادر می‌کنند.

دبیر انجمن پالایش‌های روغن‌سازی ایران با بیان اینکه میزان تولید روغن موتور در آبان‌ماه نسبت به مهرماه 20 درصد افزایش داشته است، گفت: باتوجه به آنکه میزان تولید در آذرماه نسبت به آبان‌ماه کاهش5 درصدی داشته، ولی نسبت به مهرماه 15 درصد افزایش تولید داشته است.

اسماعیلی بیان کرد: میانگین تولید روغن موتور در فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش داشته است.

دبیر انجمن پالایش‌های روغن‌سازی ایران با بیان اینکه پالایشگاه روغن‌سازی براساس نیاز بازار حدود 70 گرید روغن موتور تولید می‌کند، گفت: مقرر شده بود، چهار پالایشگاه روغن‌سازی تولید گرید‌های کم‌مصرف را کاهش و نزدیک به 20 گرید پرتقاضای بازار را نسبت به فصل تابستان سال قبل 10 درصد افزایش دهند به این ترتیب در فصل تابستان 42 درصد و در فصل پاییز 44 درصد افزایش تولید روغن موتور داشتیم.

وی با بیان اینکه بازار روغن موتور کشور را باید به دو بخش قبل سال 97 و بعد از سال 97 تقسیم کرد، تصریح کرد: پالایشگاه‌ها و واحد‌های روغن‌سازی در سال 97 مشکل فروش داشتند و مجبور به فروش اعتباری بودند. بعد از سال 97 مدل بازار روغن موتور تغییر کرد. به دلیل نظام قیمت‌گذاری مصوب و جاماندن این قیمت نسبت به قیمت تمام شده تولید و قیمت‌های بازار، هر ساله با چالش قیمت روغن موتور مواجه هستیم.

اسماعیلی با اشاره به علت عرضه نشدن روغن موتور به نرخ مصوب با وجود افزایش تولید گفت: در بازار روغن موتور با یک تقاضای کاذب مواجه هستیم. چهار پالایشگاه روغن‌سازی نسبت به قبل از سال 97 فروش صادراتیشان از نظر حجمی یا کاهش یافته و یا تغییر جزئی داشته است، ولی فروش داخلی آنها به شدت افزایش پیدا کرده است.

دبیر انجمن پالایش‌های روغن‌سازی ایران گفت: هم‌اکنون در کنار چهار پالایشگاه روغن‌سازی به 204 واحد تولیدی روغن موتور مجوز داده شده است که آنها از شمول قیمت‌گذاری خارج هستند و هیچ‌گونه ثبتی در سامانه تجارت انجام نمی‌دهند.

اسماعیلی بیان کرد: هم‌اکنون تقاضای روغن موتور بشکه‌ای 208 لیتری در بازار به شدت بالاست، روغن موتوری که در خودرو‌های بنزینی و دیزلی قابل استفاده نیست و همه این موارد تقاضای کاذب است.

دبیر انجمن پالایش‌های روغن‌سازی ایران گفت: در 9 ماهه امسال بیش از 120 میلیون لیتر روغن پایه گروه یک در بورس عرضه شده است.

منبع: تسنیم