ضرورت استانداردسازی سوخت مازوت و کاهش گوگرد طبق استانداردهای جهانی
ضرورت استانداردسازی سوخت مازوت و کاهش گوگرد طبق استانداردهای جهانی
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لازم است مطابق استانداردهای جهانی گوگرد موجود در مازوت کاهش یافته و سپس از آن در نیروگاه‌ها به عنوان سوخت جایگزین استفاده شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»فریدون عباسی، با اشاره به وضعیت ناترازی گاز در سطح کشور بر ضرورت تصفیه سوخت مازوت مصرفی قبل از مصرف در نیروگاه ها تاکید و بیان کرد: واقعیت این است که به دلیل محدود بودن میزان تولید و بالا رفتن میزان مصارف خانگی در فصل سرما ما با ناترازی گاز مواجه هستیم و از آنجا که در تولید کمبود داریم به سراغ کم کردن سوخت صنایع مختلف می رویم و بعضا گاز صنایع را قطع می کنیم و صنایع و نیروگاه ها نیز مجبور می شوند به سراغ سوخت جایگزین بروند.

وی در ادامه اظهار کرد: صنایع و نیروگاه ها یا باید از گازوئیل که بعضا لیتری ۵۰ سنت است، استفاده کنند یا از مازوت. مازوت سوخت بدی نیست و حتی اقتصادی است اما اگر ما نتوانیم گوگرد آن را کاهش دهیم آلایندگی بالایی دارد. فلذا باید فرآیندی روی مازوت انجام شود که مطابق استاندارد جهانی قابل سوزاندن در نیروگاه ها شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:‌ بر اساس مقررات جهانی میزان گوگرد مازوت باید زیر درصد معینی باشد اما اکنون گوگرد مازوت هایی که استفاده می شود حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد است. ما سال ها از تصفیه مازت غافل ماندیم.

نماینده مردم کازرون در مجلس تصریح کرد: در جمع آوری گازهای فلر نیز دچار عقب ماندگی هستیم چون سال ها گفتیم سرمایه نداریم تا نسبت به جمع آوری گاز فلر اقدام کنیم. از سوی دیگر راندمان صنایع ما پایین است، اینگونه نیست که بگوییم صرفا مصرف در حوزه خانگی بالا است بلکه بخش های دولتی و خصولتی بعضا بزرگ ترین مصرف کننده هستند. تا دولت قیمت را برای این بخش واقعی نکند این بخش ها به خود زحمت نمی دهند تا مصرف خود را بهینه کنند.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ادامه داد: بعضا این بخش ها سوخت رایگان مصرف کرده و اصلا به سراغ بهینه سازی نمی روند. این مردم هستند که باید به دولت سخت بگیرند، به عنوان مثال مرکزیت های مردمی باید به دولت اعلام کنند که ما به شما سه سال فرصت می دهیم که مصرف خود را بهینه کنید. در این مدت مردم صرفه جویی می کنند تا بحران مدیریتی ایجاد نشود از طرف دیگر دولت نیز مکلف شود که اتلاف شبکه را به حداقل رسانده و راندمان کارخانه ها و نیروگاه ها را افزایش دهد. اگر مدیریت صحیح اعمال شود ما با همین میزان تولید، حتی گاز زیاد خواهیم آورد.

عباسی در پایان بیان کرد: دولت هم باید کمک کند تا مصرف در حوزه خانگی بهینه شود. مثلا نهضتی راه بیفتد و دولت تسهیلات ارائه کند تا در و پنجره های ساختمان استاندارد شود یا الکتروموتور کولرهای آبی را تغییر دهند و یا از رنگ های عایق استفاده کنند. همه این عوامل سبب می شود تا مصرف گاز در بخش خانگی کاهش یابد.

منبع: ایسنا