ناترازی نیم میلیون لیتری تولید و مصرف بنزین
ناترازی نیم میلیون لیتری تولید و مصرف بنزین
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: امسال ۱۰۳ میلیون لیتر تولید بنزین داشتیم و میانگین مصرف آن در همین سال ۱۰۳.۵ میلیون لیتر است یعنی تقریبا نیم میلیون لیتر ناترازی بین تولید و مصرف داریم.

به گزارش«نبض انرژی»علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: ناترازی‌ها قبل از برنامه اول توسعه اقتصادی وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم نیز ناترازی داشتیم، اما در سال 97 با راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولید کننده بنزین در کشور است باعث شد ما به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف حرکت کنیم.

وی ادامه داد: وضعیت تولید بنزین در کشور به یک عدد قابل قبولی رسید و در سال 98 تراز مثبت را تجربه کردیم یعنی اولین باری بود که ما در چندین سال گذشته به سمتی رفتیم که تراز بین تولید و مصرف عدد مثبتی را نشان می‌داد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اواخر سال 98 – 99 و 1400 بحث کرونا را داشتیم و با شروع ویروس کرونا در کشور شاهد کاهش سفر‌ها و کاهش مصارف بنزین در کشور را بودیم و این ناترازی که در تولید و مصرف داشتیم عددش را بزرگ جلوه می‌داد.

وی ادامه داد: اواخر برنامه سوم بخش ایجاد سامانه هوشمند سوخت و استفاده از کارت هوشمند سوخت در مجلس طرح موضوع دادن که مصوب شد و اجرای این کار در سال 86 یعنی دومین سال برنامه چهارم توسعه اتفاق افتاد و در سال 85 بیشترین واردات بنزین را به عدد 29 میلیون لیتر در روز داشتیم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: با راه اندازی سامانه هوشمند سوخت به یکباره مصرف بنزین به منفی 12.5 درصد نسبت به سال قبلش کاهش پیدا کرد و 10.2 درصد رشد مصرف در سال 85 نسبت به سال 84 بود و این منفی 12.5 درصد یعنی تقریبا 22.5 درصد کاهش مصرف داشتیم.

وی افزود: با ابزار غیر قیمتی رفته رفته قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و توانستیم مصرف بنزین را با توجه به تعداد خودرو‌هایی که هر ساله به تعداد خودور‌های کشور اضافه می‌شدند ادامه بدهیم و در سال 98 مصرف بنزین به 100 میلیون لیتر در روز رسیده بود و با به کارگیری از سامانه هوشمند سوخت و سهمیه بندی مجدد باعث شد که مصرف به 72 میلیون کاهش پیدا کند و با دو تجربه‌ای که در ارتباط سهمیه بندی سوخت انجام دادیم شاهد بودیم که ابزار‌های غیر قیمتی می‌تواند به میزان مصرف و مدیریت در مصرف کمک بکند.

نژادعلی ادامه داد: به کارگیری ابزار‌های غیر قیمتی و اعمال سیاست‌های مرتبط بر مدیریت مصرف بنزین تأثیر گذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه می‌دهد و بحث اعتبار سهمیه‌ای را که در نرخ دوم کارت‌های هوشمند سوخت با عنوان تعدیلی که از 250 به 150 لیتر رسید آن هم یکی از اعمال سیاست‌ها است و باز سیاست‌های مختلفی را که دولت تبیین خواهد کرد و به فاز اجرای بیافتد تا بتوانیم از سامانه هوشمند سوخت در راستای مدیریت مصرف سوخت نهایت بهره برداری را ببریم.

در ادامه این برنامه، سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به میزان مصرف مجبور شدیم که از همه پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده کنیم و در سال گذشته متناسب با میزان مصرف، تولید به طور متوسط روزانه 97 میلیون لیتر در روز بود و امسال میزان تولید از ابتدای سال تا به امروز 103.5 میلیون لیتر در روز است.

وی افزود: ما عملا به کمک پالایشگاهی که نفت خام را پروسس و پالایشگاه ستاره خلیج فارس که معیانات را باز پالایش می‌کنند ما قادر هستیم با الگو‌های فرآیند خاصی که در تک تک این واحد‌ها متوسط با شرایط خودشان اجرا شده و به بهره برداری رسیده می‌توانیم 103 تا 105 میلیون لیتر بنزین تولیدی را به 112 میلیون لیتر در روز افزایش دهیم.

مروج گفت: این یک هماهنگی است و زمان خاصی به آن معنا ندارد ما مجبور هستیم از همه ظرفیت‌های موجود کشور حتی از انبار‌های خودمان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این آمادگی را داریم که بتوانیم 110 تا 112 میلیون لتیر در روز به طور پیوسته تولید را داشته باشیم.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: اگر با این روند مصرف را ادامه بدهیم نیم دوم سال آینده به یکی از وارد کننده بنزین تبدیل می‌شویم.

در ادامه این برنامه، مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های گذشته، حجم قابل توجهی از بنزین مورد نیاز کشور را وارد می‌کردیم، بعد از راه اندازی ستاره خلیج فارس، برای مدتی به یکی از صادرکنندگان بنزین تبدیل شدیم. اما الان متاسفانه به یک ناترازی در بحث بنزین رسیدیم.

وی افزود: دو دلیل اصلی در ناترازی بنزین وجود دارد، یکی ناشی از سیاست‌های قیمتی و دیگری ناشی از سیاست‌های غیر قیمتی است.

نخعی ادامه داد: در بحث سیاست‌های قیمتی، قیمت بنزین در کشور ما نسبت به کشور‌های همسایه یا نسبت به کشور‌های دنیا خیلی پایین‌تر است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید افت پول ملی را مدیریت کند و در بحث مدیریت مصرف نباید همه توپ را در زمین مردم بیاندازیم باید از تجربیات سایر کشور‌ها در این زمینه استفاده کنیم.

وی افزود: طبق مصوبه مجلس که تعدادی خودرو وارد کشورمی شود و این یک ایراد است، ما در صنعت خودروسازی با مشکل خودرو‌های بی کیفیت با مصرف سوخت بالا مواجه هستیم.

نخعی اضافه کرد: در یک بازه زمانی  طرحی به نام طرح سی ان جی شروع شد و تعدادی جایگاه سی ان جی را در اقصی نقاط کشور افزایش داد، اما در ادامه این روند کند شد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته تمرکز‌ها روی خودرو‌های فرسوده بوده و تا مقطعی این طرح پیشرفت خوبی داشت، اما بعد‌ها رها شد که متاسفانه این روند هنوز هم ادامه دارد و به نظر می‌رسد دولت برنامه مشخصی برای مدیریت مصرف سوخت ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: ما در مجلس برای ناترازی برق، بودجه، گاز جلسات متعددی گذاشتیم و مدام از این ناترازی صحبت می‌کنیم.