انتقال ۱۳.۶ میلیارد لیتر در ۹ ماه امسال فرآورده نفتی
انتقال ۱۳.۶ میلیارد لیتر در ۹ ماه امسال فرآورده نفتی
مدیر منطقه خلیج‌فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: ۱۳.۶ میلیارد لیتر در ۹ ماه امسال فرآورده نفتی مختلف از این خط لوله حمل شده که ۷۰ درصد این فرآورده بنزین بدون سرب و یورو، ۲۶ درصد نفتگاز یورو و ۴ درصد مربوط به نفت سفید است.

به گزارش خبرنگار«نبض انرژی» حمیدرضا کیهان‌پور مدیر منطقه خلیج‌فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در نشست خبری، گفت: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با توجه به گستره وسیع در ایران در اقصی نقاط ایران در ۱۲ منطقه کار سوخت‌رسانی را انجام می‌دهد. منطقه خلیج‌فارس در سال ۹۴ تاسیس شده که رسالت اصلی آن حلقه اتصال بین مجموعه پالایشگاه‌های کشور شرکت ملی نفت ایران که تولیدکننده نفت‌خام و گاز بوده و فرآورده‌های تولیدی را تامین می‌کند.
وی تصریح کرد: منطقه خلیج‌فارس که فعالیت اصلی هرمزگان و بخش جنوبی کرمان را انجام می‌دهد تا جاییکه بزرگترین پالایشگاه‌های کشور(لاوان. بندرعباس و پالایشگاه‌ ستاره خلیج‌فارس) در استان هرمزگان قرار گرفته است. در منطقه خلیج‌فارس به دلیل قرارگرفتن در لاوان و ستاره خلیج‌فارس تامین خوراک پالایشگاه‌ از خشکی تاکنون صورت می‌گیرد. در حقیقت خوراک از طریق کشتی دریافت می‌کنند. همچنین سوخت تولیدی ستاره خلیج‌فارس و بندرعباس از طریق خط ۲۶ اینچ بندرعباس و رفسنجان تامین می‌کنیم.
کیهان پور افزود: ظرفیت نامی انتقال فرآورده ۲۷۰ هزار بشکه یعنی عددی ۴۷ میلیون لیتر طراحی شده است. در ۹ ماهه نخست امسال ۱۳ میلیارد و ۵۸۴ میلیون و ۳۰۷ هزار لیتر فرآورده نفتی از این خط لوله حمل می‌شود. ۷۰ درصد فرآورده بنزین بدون سرب و یورو و ۴ درصد نفت سفید و ۲۶ درصد نفت و گاز است.
وی گفت:۴۹ میلیون لیتر و ۲۱۸ هزار و ۵۰۷ لیتر یعنی بالغ بر ۴۹ میلیون لیتر به صورت میانگین حمل می‌کنیم. می‌توان گفت بیش از ظرفیت نامی است.
کیهان پور ادامه داد: ۹ میلیارد و ۵۰۵ میلیون لیتر بنزین. ۳ میلیارد و ۵۶۰ میلیون لیتر نفت و گاز یورو و معمولی و مابقی آن نفت سفید است.

مدیر منطقه خلیج‌فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تأکید کرد: این شرکت حلقه اتصال بین مجموعه پالایشگاه‌های کشور، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پخش ایران است که تأمین خوراک پالایشگاه‌های کشور و انتقال سوخت تولیدی پالایشگاه‌های کشور به تمام مناطق کشور را برعهده دارد. همچنین تأمین ارتباطات پایدار و انتقال شبکه اطلاعاتی خود شرکت خطوط لوله و مخابرات و سایر شرکت‌های نفتی است.
وی با اشاره به عبور خط لوله هزارکیلومتری گوره – جاسک از این منطقه، افزود: یک رشته خط لوله ۴۲ اینچ از گوره برای انتقال نفت خام تا جاسک اجرا شده که در مراحل پایانی قرار دارد و نشست‌های متعددی برگزار شده تا بهره‌برداری و راهبری از این خط لوله را به شرکت خطوط لوله و مخابرات واگذار کنند البته هنوز نهایی نشده است.

کیهان پور با تاکید بر اینکه با واگذاری راهبری خط لوله گوره – جاسک در شمال بندرعباس یک رشته انشعاب به پالایشگاه بندرعباس کشیده می‌شود، ادامه داد: برای نخستین بار این پالایشگاه خوراک خود را که روزانه تا ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام است را از خط لوله دریافت می‌کند.

وی به خط لوله ۳۶ اینچ دریافت خوراک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از عسلویه اشاره کرد و گفت: در برنامه‌های کاری است که برنامه بهره‌برداری از این خط لوله نیز به مجموعه خطوط لوله و مخابرات واگذار شود.

مدیر منطقه خلیج‌فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران افزود: منطقه خلیج‌فارس بیشترین حجم انتقال فرآورده‌های نفتی را دارد و ۳.۷ کیلومتر از خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس به رفسنجان در منطقه خلیج‌فارس است. به جز این خط لوله، ۱۲ رشته خط لوله دیگر هم این منطقه دارد که از ۸ اینچ تا ۲۴ اینچ است و طول مجموع این خطوط ۴۵۰ کیلومتر است.
وی با اشاره به احداث خط لوله ۲۶ اینچ جدید همان مسیر خط لوله قبلی به جز چند منطقه پر خط را طی خواهد کرد، گفت: طول آن ۴۶۰ کیلومتر خواهد بود و ظرفیت اسمی آن ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس است و ظرفیت انتقال فراورده در این منطقه ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت.
کیهان پور افزود: ۳ مرکز انتقال نفت در مجاورت مراکز قبلی و تکنولوژی روز احداث خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ۲ پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و بندرعباس روزانه ۸۳ میلیون لیتر ۳ فرآورده بنزین، نفت گاز و نفت سفید تولید می‌کنند که به داخل کشور منتقل می‌شود، ادامه داد: برنامه این است که با ۲ رشته خط لوله فرآورده‌های نفتی را به مبادی مصرف منتقل کند.

مدیر منطقه خلیج‌فارس شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران گفت: ایجاد پست‌های برق خط لوله ۲۶ اینچ جدید نهایی شده و آماده تحویل است. خط لوله در گستره اول ۷۵ درصد و در گستره دوم ۶۰ درصد پیشرفت دارد و تا پایان امسال بخش‌هایی از آن به مدار بهره‌برداری می‌آید و این خط به طور کامل توسط پیمانکاران داخلی اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه میزان مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل بسیار بالا است، افزود: احداث این خط لوله علاوه بر افزایش ظرفیت انتقال فرآورده، نقش مخزن را نیز بر عهده دارد که در پایداری تأمین سوخت و انتقال را با احداث این خط لوله انجام می‌دهیم.