180 پروژه آب در گیلان به بهره‌برداری رسید
180 پروژه آب در گیلان به بهره‌برداری رسید
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: امسال با جذب 780 میلیارد تومان اعتبار، 180پروژه آب و چندین پروژه فاضلاب به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “مازیار علی پور” در گفت‌‍و‌گوی ویژه خبری شبکه باران با بیان اینکه پکیج تصفیه فاضلاب مسکن مهر 188 واحدی سیاهکل، یکی از پروژه‌هایی است که در مدار بهره‌برداری قرار گرفت، اضافه کرد: طرح‌های متعددی از جمله طرح جهاد آبرسانی، طرح بزرگ ملی رشت- خمام- انزلی و طرح صندوق توسعه ملی مخصوص روستاها نیز در حال اجرا است.
آبرسانی و رفع تنش آبی 711 روستای گیلان با اجرای طرح جهاد آبرسانی
وی شاخص بهره‌مندی روستاها از نعمت آب را 84 درصد عنوان کرد و افزود: در سطح استان 626 روستا دارای تنش آبی بوده و حدود 86 روستا فاقد نعمت آب شرب سالم و بهداشتی است که این محدودیت با اجرای طرح جهاد آبرسانی در 711 روستای گیلان با اعتباری بالغ بر هزار و 827 میلیارد تومان ظرف مدت 30 ماه مرتفع خواهد شد.
علی‌پور در ادامه افزود: اجرای این طرح از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و طی 8 ماه گذشته 27 روستای دارای تنش آبی رفع مشکل شده و 4 روستای غیربرخوردار از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند که انتظار می‌رود تا پایان سال 200 روستای مواجه با تنش آبی مشکل‌شان حل شده و تعداد روستاهای برخوردار به 14 روستا برسد.

​اتمام پروژه خط انتقال سنگر به کوچصفهان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با اشاره به پروژه اجرای خط انتقال سنگر به کوچصفهان، اظهار داشت: این پروژه با 13.5کیلومتر لوله‌گذاری به پیشرفت فیزیکی 100 درصد رسیده و در دهه مبارک فجر امسال افتتاح خواهد شد، همچنین طرح خط انتقال آب شرب خمام به خشکبیجار 70 درصد پیشرفت دارد و 10 کیلومتر از 14 کیلومتر قرارداد اجرایی شده و عملیات احداث مخزن 30 هزار مترمکعبی لاکان نیز حدود 96 درصد در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه اجرای پروژه فاضلاب در شهر رشت از سال 69 آغاز شده و 53درصد از مشترکان این شهر از خدمات فاضلاب شهری بهره‌مند هستند، افزود: آذر ماه امسال طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه خاتم الانبیا مقرر شد با تامین اعتباری بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان در مدت زمان 4 الی 5 سال آینده کل شهر رشت به فاضلاب شهری متصل شود.
علی‌پور در ادامه با تاکید بر بالا بودن کیفیت و سلامت آب شرب در سطح استان تصریح کرد: در اجرای طرح جامع ایمنی آب شرب در کشور، رشت دومین شهر در اجرای این طرح بوده است که از سال 93 شروع و در سال 99 به پایان رسید و در سال 1400 شرکت آب و فاضلاب گیلان موفق به کسب گواهینامه 17025 از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد، همچنین لازم به ذکر است شرکت آب و فاضلاب گیلان دارای آزمایشگاه جامع است که در نوع خود کم‌نظیر بوده و کیفیت آب شرب به صورت روزانه توسط دانشگاه علوم پزشکی استان مورد آزمایش قرار می‌گیرد.