ابلاغ 1184 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب استان فارس
ابلاغ 1184 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب استان فارس
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس از اجرای 607 کیلومتر لوله‌گذاری برای اصلاح و توسعه خطوط انتقال و شبکه توزیع آب، واگذاری 11 هزار و 800 فقره انشعاب آب، 2800 فقره انشعاب فاضلاب و ابلاغ 1184 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبفا طی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “علی‌جان صادق‌پور” در نشست خبری با اشاره به شاخص بهره‌مندی از نعمت آب شرب ساکنان شهرها و روستاهای استان فارس، اظهار کرد: در حال حاضر 100 درصد شهرها ( بجز شهرستان شیراز) و قریب به 85 درصد از روستاهای استان از آب شرب برخوردارند.
وی افزود: این بدان معنا نیست که 15درصد روستاهای باقیمانده از آب شرب بی‌بهره هستند، در روستاهایی که به دلایل مختلف نظیر خشکسالی، فرسودگی شبکه توزیع، پراکندگی جمعیت و … فاقد آب شرب هستند بصورت سیار و به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند.
وی در خصوص میزان بهره‌مندی شهرها و روستاهای استان از خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب نیز بیان کرد: در بخش فاضلاب تعداد 9  شهر و 3 روستای استان از خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب برخوردار هستند و طرحهای توسعه و تکمیل شبکه‌های جمع‌آوری، خطوط انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب در 6 شهر در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات این شرکت  طی 9 ماه گذشته پرداخت و گفت: در سال جاری تاکنون مبلغ 1184 میلیارد تومان جهت اجرای طرح‌های آب و فاضلاب از محل اعتبارات استانی، ملی، آبرسانی، تنش آبی و محرومیت‌زدایی تصویب و ابلاغ شده است.
صادق‌پور، در زمینه ایجاد تاسیسات آب اعم از توسعه، اصلاح شبکه و خطوط انتقال، احداث مخازن ذخیره، حفر، کف‌شکنی چاه و تجهیز چاه در شهرها و روستاهای استان طی 9 ماه گذشته بیان کرد: اقداماتی نظیر اجرای 307 کیلومتر توسعه و اصلاح خطوط انتقال، اجرای 300 کیلومتر توسعه و اصلاح شبکه‌های توزیع آب، حفر و کف شکنی 92 حلقه چاه،  تجهیز و برق‌رسانی 60 حلقه چاه و احداث 25200 متر مکعب مخزن ذخیره  آب صورت پذیرفته است که در نوع خود بسیار قابل توجه است.
وی افرود: در همین راستا 11 هزار و 800 فقره انشعاب آب و 2800 فقره انشعاب فاضلاب نیز به متقاضیان خدمات آب و فاضلاب در سال جاری واگذار شده است.
وی با اشاره به اقدامات خیرخواهانه خیران بیان کرد: در راستای تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌های آبرسانی، ما هرگز منتظر اعتبارات دولتی نمانده‌ایم. در همین خصوص علاوه بر اعتبارات ملی و استانی، خوشبختانه خیران نیکوکار استان فارس به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در توسعه و ترویج فرهنگ اقدامات خیرخواهانه و عام المنفعه، اقدامات بسیار مناسبی و خوبی در تأمین اعتبار پروژه‌های آبرسانی انجام داده‌اند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس با اشاره به این اقدامات گفت: اجرای 21 پروژه با اعتباری بالغ بر 34 میلیارد تومان با مشارکت خیران انجام شده است.
صادق‌پور این پروژه‌ها را  حفر 6 حلقه چاه، تجهیز 2 حلقه چاه، کف‌شکنی یک حلقه چاه، احداث 3500 متر مکعب مخزن ذخیره ی آب، خرید 66 کیلومتر لوله،  حفر و کارگزاری 35 کیلومتر لوله بوده است.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم توجه خاصی به توسعه زیرساخت‌های آب دارد، افزود: از دهه فجر سال گذشته تا دهه فجر امسال حدود 160 پروژه در حوزه آب و فاضلاب به بهره‌برداری رسیده و یا آماده افتتاح است که این پروژه‌ها جمعا 645 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.
وی افزود: در دهه فجر امسال تعداد 107 پروژه شامل 105 پروژه آبرسانی و 2 پروژه فاضلاب به ترتیب با اعتباری برابر با 588 میلیارد تومان و 10 میلیارد تومان ( جمعا 598 میلیارد تومان) آماده افتتاح است.
صادق‌پور ادامه داد: این پروژه‌ها در 30 شهرستان شامل 20 شهر و 521 روستا با جمعیتی برابر با 715 هزار نفر وارد مدار بهره‌برداری می‌شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استفاده از ماده 56 قانون تنظیم بخشی برای تأمین اعتبار برخی پروژه‌ها گفت: 95 میلیارد تومان جهت تاسیسات فاضلاب اقلید از بانک صادرات در مرحله عقد تفاهم‌نامه است، اخذ مبلغ 100 میلیارد ریال به منظور تکمیل تاسیسات فاضلاب شهر جهرم در مرحله تعیین شعبه است، اعتباری برابر با  60 میلیارد تومان جهت ایجاد تاسیسات فاضلاب کازرون در مرحله اخذ ضمانت نامه و مبلغ 60 میلیارد تومان از بانک رفاه جهت آبرسانی به روستاهای جهرم که مراحل اخذ را طی می‌کند.
وی ادامه داد: همچنین به منظور بهره‌گیری از بخش خصوصی جهت واگذاری پساب فاضلاب و کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های آب در شهرستان‌های اقلید، مرودشت، نی ریز، لپویی اقدامات و پیشرفت‌هایی  حاصل شده.
وی با اشاره به پروژه‌های رفع تنش آبی گفت: در موضوع ایجاد تنش آبی به علت از بین رفتن منابع آب سطحی و زیر زمینی در 5 شهر و حدود 20 روستا در شهرستانهای کازرون، فیروزآباد، فسا، زرین دشت و داراب طی مدت 2 ماه گذشته اقدام به حفر و تجهیز 10 حلقه چاه، کف‌شکنی 4 حلقه و برق‌رسانی و تجهیز 40 حلقه چاه و چشمه اقدام شده و تا پایان دی ماه به اتمام می‌رسد.