بر اساس گزارش کارشناسان سازمان ملل اثر تحریم‌ها در آلودگی هوای ایران زیاد است
بر اساس گزارش کارشناسان سازمان ملل اثر تحریم‌ها در آلودگی هوای ایران زیاد است
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش منتشر شده اخیر از سوی کارشناسان مستقل سازمان ملل، اثر تحریم‌ها در آلودگی هوای ایران بسیار زیاد بوده است که از موارد مطرح شده در این گزارش می‌توان به کیفیت سوخت و سیستم حمل و نقل اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در متنی که دفتر او منتشر کرده، با تاکید بر ضرورت همکاری وزارت خارجه برای پیگیری منطقه‌ای معضل آلودگی هوا، گفت: بر اساس گزارش منتشر شده اخیر از سوی کارشناسان مستقل سازمان ملل، اثر تحریم‌ها در آلودگی هوای ایران بسیار زیاد بوده است که از موارد مطرح شده در این گزارش می‌توان به کیفیت سوخت و سیستم حمل و نقل اشاره کرد.

وی افزود: اگر قرار باشد خودرویی وارد کنیم سایه تحریم‌ها برقرار است در حوزه فیلتراسیون صنایع بزرگ تحریم ها در قطعات و تجهیزات نیروگاهی خیلی تاثیرگذار است. هر چند شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اقداماتی در این خصوص انجام داده‌اند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: نقش دستگاه دیپلماسی به شدت تعیین کننده است تا از این گزارش‌های جهانی برای منافع کشور خصوصا در مذاکرات جدی سیاسی استفاده کند.

رفیعی با اشاره به حضور در نشست تغییرات اقلیمی با حضور اتحادیه اروپا و کشورهای عضو مِنا گفت: در حوزه تغییرات اقلیمی باید یک رصد منطقه‌ای داشته باشیم که این مساله در منطقه مِنا به شدت احساس می‌شود.

وی افزود: اولین ابزار برای مدیریت تغییرات اقلیمی، رصد آن است حال چطور می‌توان اقدام بین‌المللی کرد در حالی که هنوز اطلاعات پایه خودمان درست نیست؟

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که «با همه تحریم‌ها، ایران نسبت به کشورهای منطقه در حوزه رصد آلودگی هوا پیشرو است هرچند در تعمیر و نگهداری‌ ایستگاه های سنجش آلودگی هوا مشکلاتی داریم»، تصریح کرد: این در حالیست که کشور عراق تنها یک ایستگاه سنجش و کشورهای سوریه و سودان که ایران متاثر از ریزگردهای آنهاست عملا هیچ ایستگاهی برای پایش و رصد ندارد!

رفیعی افزود: در گزارش نهایی نشست تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو مِنا، پیشنهاد ایران برای ایجاد یک شبکه پایش و رصد تغییرات اقلیمی در منطقه مصوب شد که درصددیم هرچه سریعتر جلسه‌ای با حضور وزیر خارجه برگزار شود که این مصوبه را پیگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید آلودگی هوا اولویت تصمیم‌گیران باشد، گفت: نمی‌شود وزیر صمت بیاید و یک مهلتی برای یک بخش آلوده کننده بگیرد و این تصمیم خلاف مُر قانون هوای پاک باشد بعد شعار مقابله با آلودگی هوا بدهیم! به این نمی‌گویند مدیریت آلودگی هوا.