تزریق ۷ میلیارد دلار ارز مرغوب به نیروگاه ها/ بحران گازی تا ۱۴۲۰
تزریق ۷ میلیارد دلار ارز مرغوب به نیروگاه ها/ بحران گازی تا ۱۴۲۰
رئیس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه ضمن اشاره به تداوم بحران گازی تا سال ۱۴۲۰، گفت: ۷ میلیارد دلار از مرغوبترین ارز کشور به سمت نیروگاه‌ها می‌رود و ما مجبوریم که برق درست کنیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» احمد زراعت کار در نشست با کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کاستی‌ها و ایرادات برنامه‌های توسعه پیشین، با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه با همکاری و هفکری همه بخش‌ها باید جلو برود، اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه باید نگرش‌ها به شیوه دیگری باشد که بتوان نتایج آن را در اقتصاد مشاهده و پنج سال آینده کارنامه موفقی از خود به جای بگذاریم.

رئیس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: البته سخنان من به این معنا نیست که برنامه‌های پیشین توسعه همه ناصحیح بودند بلکه یکی از دلایل عدم موفقیت برنامه‌های اقتصادی به شرایط عمومی کشور باز می‌گردد، بخش انرژی نیز شرایط مساعدی ندارد و این حال بد انرژی به همه بخش‌های اجتماعی و سیاسی سرایت کند.

زراعت کار با اشاره به بحرانی شدن بخش انرژی در دو سه سال اخیر گفت: حوزه انرژی حوزه پیشرو اقتصاد ایران در صد سال اخیر بود که هم اکنون با بحران مواجه شده است. اگر این بخش نتواند خود را سرپا نگه دارد نمی‌دانیم سایر بخش‌ها چه شرایطی خواهند داشت.

وی افزود: موضوع ناترازی انرژی در حامل‌ها باید حل شود تا به کمک آن بتوانیم ایفاگر نقش در منطقه و جهان باشیم.

رئیس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تدوین برنامه جامع توسعه نتیجه بخش نیست، گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که باید برنامه ریزی جامع کنار گذاشته شود و روی موضوع و هسته‌های کلیدی که بحران دارند متمرکز شویم و آنها را جلو ببریم و اینگونه سایر موارد را در چارچوب نرمال دنبال کنیم.

وی با اشاره به تمرکز جهان بر سهم الکتریسته گفت: چشم انداز انرژی جهان به سمت الکتریسته حرکت می‌کند و تلاش دارد سهم ۲۱ درصدی را به ۵۱ درصد ارتقا بدهد این موضوع علاوه بر تأثیراتی که در محیط زیست می‌گذرد تسلط فناوری را نیز حفظ می‌کند.

زراعت کار با بیان اینکه قدرت‌های جهان در تلاش هستند که نفت را از اقتصاد خود حذف کنند، تصریح کرد: به نوعی تسلط بر نفت باعث ایجاد قدرت‌های منطقه‌ای شده است از این رو کشورها تلاش دارند سهم ۳۵ درصدی اقتصادی خود از نفت را به ۴ تا ۵ درصد تقلیل بدهند.

تزریق ۳۴ درصد از گاز کشور به نیروگاه‌ها

رئیس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه افزود: سهم مصرف گاز در بخش خانگی ۳۳ درصد است و همچنین ۳۴ درصد از گاز به نیروگاه‌ها می‌رود و این آمار می‌تواند فاجعه آمیز باشد که حجم قابل توجهی از گاز در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: ۷ میلیارد دلار از مرغوبترین ارز کشور به سمت نیروگاه‌ها می‌رود و ما مجبوریم که برق درست کنیم.

شانزدهمین صادرکننده گاز در دنیا هستیم

زراعت کار با اشاره به سهم اندک ایران در صادرات انرژی گفت: ایران دومین کشور در زمینه ذخایر گازی است اما شانزدهمین صادرکننده گاز در دنیا هستیم و این پارادوکس استراتژی اشتباه ما را به خوبی نشان می‌دهد. این تفکر سال‌های پیش ایجاد شد که گاز را به سمت صنایع هدایت کنیم و این گونه تولید ناخالص کشور را افزایش بدهیم. این در حالی است که روسیه با تسلط بر منابع گازی خود در کشور توانست نقش‌های جدیدی در صحنه بین المللی برای خود تعریف کند تا مواردهای تخاصم و تهاجم را کنترل کند و ابزاری برای مستحکم کردن موقعیت خود در منطقه ایجاد کند.

تداوم بحران گازی تا ۱۴۲۰

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۲۰ باید بحران گازی را تحمل کنیم، گفت: پنج فاز پارس جنوبی باید افتتاح شود تا بتوان کسری گاز خود را جبران کنیم.

زراعت کار ادامه داد: مهمترین چالش‌های بخش انرژی عبارتند از تحریم‌های بین المللی، عدم توجه به مدیریت مصرف و بهینه سازی انرژی، سهم پایین فرآورده‌های با کیفیت از تولیدات، ناکارآمدی رابطه مالی صنعت برق و دولت، ناکارآمدی رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت و کمبود منابع مالی جهت سرمایه گذاری در طرح‌های توسعه‌ای و نگهداشت میادین نفت و گاز است.

وی گفت: ما ذخایر انرژی به میزان کافی داریم و با تولید ۱.۵ میلیون بشکه نفت می‌توان به راحتی ما را در صحنه‌های بین المللی کنار بگذارند اما اگر تولید به شش میلیون بشکه برسد امکان حذف کردن ما سخت‌تر خواهد شد.