چرایی پاک تراشی پوشش گیاهی در سد چمشیر/ مدیر اجرایی سد پاسخ داد: الزام محیط زیست است
چرایی پاک تراشی پوشش گیاهی در سد چمشیر/ مدیر اجرایی سد پاسخ داد: الزام محیط زیست است
معاون اجرایی سد و نیروگاه چمشیر با بیان اینکه حذف گیاهان و درختان محدود و پراکنده مخزن سد یکی از اصول مهم حفاظت از محیط زیست در فرایند احداث و آبگیری است، افزود: در صورت عدم انجام این عملیات، امکان تغذیه گرا شدن و درنتیجه قلیایی شدن آب مخزن وجود خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “محمدرضا فاضل” معاون اجرایی سد چمشیر در رابطه با ادعای منتقدان مبنی بر جنگل تراشی در اطراف ساختگاه سد و چرایی آن گفت: بر اساس نظام‌نامه کمیته آبگیری و بهره‌برداری از سد‌های مربوط به وزارت نیرو و همچنین با توجه به نشریه شماره ۵۵۰ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با موضوع مطالعات کیفیت آب مخازن سد‌های بزرگ، قبل از شروع عملیات آبگیری لازم است محدوده مخزن از وجود درختچه‌ها و درختانی که به صورت متراکم دریک منطقه قراردارند، کاملا” پاکسازی شود.
فاضل در همین رابطه افزود: بر این اساس و با توجه به هماهنگی به عمل آمده با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان، عملیات مذکور در مساحتی حدود ۵۰ هکتار اعلام شد که این عملیات شامل بریدن درختچه‌ها و درختان و سپس انتقال آن‌‌ها است.

تنها یک درصد از محدوده مخزن پاک تراشی شد
معاون اجرایی سد و نیروگاه چمشیر ادامه داد: لازم به ذکر است مساحت کل مخزن سد حدود ۵۲۰۰ هکتار است که با توجه به پوشش گیاهی موجود، نسبت مساحت عملیات پاک تراشی به کل مخزن، تنها یک درصد از محدوده مخزن را به خود اختصاص داده و در حال انجام است.

در صورت عدم پاک تراشی امکان قلیایی شدن آب مخزن وجود دارد
فاضل، پیرامون ضرورت این اقدام تصریح کرد: درصورت عدم انجام این عملیات، امکان تغذیه‌گرا شدن و درنتیجه قلیایی شدن آب مخزن وجود خواهد داشت که در  این صورت در آینده شاهد بروز مشکلات شدید از جمله کاهش کیفیت آب و مرگ و میر ناگهانی آبزیان خواهیم بود.
وی در بخش پایانی سخنان خود نیز در واکنش به ضد‌محیط‌زیستی خواندن این اقدام توسط برخی دوستداران محیط زیست گفت: اینکه برخی از دوستداران محیط زیست اساساً با سدسازی مخالف هستند یک بحث دیگری است که قطعاً در تدوین برنامه‌های کلان توسعه کشور همه موارد مد نظر قرار می‌گیرد، اما حذف گیاهان و درختان محدود و پراکنده از مخزن سد اتفاقاً یکی از اصول مهم حفاظت از محیط زیست در فرایند احداث و آبگیری سد است که ما نیز در همین راستا چنین اقدامی را انجام دادیم.
بنا  بر این گزارش، سد چمشیر با ۹۵ درصد پیشرفت، با ارتفاع ۱۵۱ متر از تراز پی بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی در ایران است.