جانمایی اشتباه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت/ ضرورت تحول در صنعت گاز ایران با بهینه‌سازی
جانمایی اشتباه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت/ ضرورت تحول در صنعت گاز ایران با بهینه‌سازی
کارشناس ارشد انرژی گفت: حجم سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی مصرف سوخت حدود یک سوم تا یک ششم پروژه‌های افزایش تولید است و با 2 میلیارد دلار می‌توانیم در حوزه کنترل مصرف یک انقلاب ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مصطفی سعیدی کارشناس ارشد انرژی، با اشاره به اولویت بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور اظهار داشت: بهینه‌سازی مصرف سوخت یک مسئله فراوزارتخانه‌ای است و نیازمند این است که چند وزارتخانه با یکدیگر همکاری کنند که طرح‌های بهینه‌سازی پیش برود.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر هر وزارتخانه مثل وزارت نفت، نیرو، صمت، راه و شهرسازی و غیره به قدری مشکلات خاص خودشان را دارند که اصلا به موضوع بهینه‌سازی فکر نمی‌کنند و شاید نیازمند یک نهاد یا معاونت فراوزارتخانه‌ای با دغدغه بهینه‌سازی مصرف سوخت باشیم.

سعیدی گفت: مثلا یکی از پروژه‌های بهینه‌سازی جایگزینی بخاری‌های با راندمان بالاست و هیچ تکنولوژی خاصی نیاز ندارد. بخاری‌های ژاپنی یک فن دارند که گرما را به اقصی نقاط خانه حرکت می‌دهند و این موضوع مصرف گاز را تا یک چهارم کاهش می‌دهد.

* جانمایی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت درست نیست

کارشناس ارشد انرژی گفت: هم‌اکنون شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ذیل شرکت ملی نفت تعریف شده و شرکت ملی نفت نیز ذیل وزارت نفت قرار گرفته است. طبیعتا این شرکت توانایی همراه کردن سایر وزرا را ندارد چون با دو لایه مدیریتی زیرمجموعه وزارت نفت قرار گرفته است. در نتیجه جانمایی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت درست نیست.

وی تاکید کرد: شرکت ملی نفت ذاتا یک شرکت تولیدکننده است و کارش تولید نفت و گاز است و ساختارش مبتنی بر آن شکل گرفته است. در نتیجه بهینه‌سازی مصرف سوخت هیچگاه اولویت این شرکت قرار نمی‌گیرد.

سعیدی ادامه داد: اگر قرار باشد یک سازمان به نام بهینه‌سازی مصرف سوخت ذیل ریاست جمهوری شکل بگیرد باید ابزار و بودجه در اختیار آن قرار گیرد تا بتواند سالانه 2 الی 3 میلیارد دلار پروژه جلو ببرد.

کارشناس ارشد انرژی گفت: ایده دیگر این است که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تبدیل به یک معاونت مستقل ذیل وزارت نفت باشد و حداقل معاونش در جلسات با وزیر حضور داشته باشد. به نظرم این ایده عملی‌تر باشد ولی حتما باید این معاونت دارای بودجه باشد.

* لزوم انقلاب دوم در صنعت گاز ایران با بهینه‌سازی

وی تاکید کرد: مصرف انرژی در کشور سالانه 7 الی 8 درصد افزایش می‌یابد. طبیعتا ما نمی‌توانیم با افزایش تولید، به روند افزایشی مصرف پاسخ دهیم و باید ترمز مصرف را تا حدودی بکشیم.

سعیدی گفت: حجم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت حدود یک سوم تا یک ششم پروژه‌های افزایش تولید است و با 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توانیم در حوزه کنترل مصرف یک انقلاب ایجاد کنیم و معادل چند فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی کنیم.

کارشناس ارشد انرژی گفت: اگر توسعه فازهای میدان بزرگ پارس جنوبی را انقلاب اول در صنعت گاز کشور در نظر بگیریم که تولید گاز کشور را 3 الی 4 برابر کرد و ایران را در تولید گاز از قطر پیش انداخت، حال نیازمند انقلاب دوم در صنعت گاز کشور با اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی هستیم.

منبع: فارس