صرفه جویی ارزی تا یک دهم نمونه خارجی توسط یک شرکت دانش بنیان داخلی
صرفه جویی ارزی تا یک دهم نمونه خارجی توسط یک شرکت دانش بنیان داخلی
یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی در حوزه صنعت آب توانسته است با بومی سازی تکنولوژی دبی سنجی سیالات، هزینه تمام شده این محصول را تا یک دهم نمونه‌های خارجی کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» از جمله شرکت‌های دانش بنیان حاضر در هجدهمین نمایشگاه صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب کشور شرکت  آکام مدار است که در حوزه تولید کنتورهای آب دیجیتال آلتراسونیک فعال است.
این شرکت فعالیت خود را از دانشگاه صنعتی شریف آغاز و پس از ۴ سال فعالیت علمی و تحقیقاتی موفق به تولید فلومترآلتراسونیک با دقت بالا، از ۲ دهم تا نیم درصد با تکرار پدیری ۵ صدم درصد نائل شده است.
شرکت دانش بنیان آکام مدار از جمله شرکت‌های دانش بنیانی است که فعالیت خود را از ۴ سال پیش آغاز کرده با تولید دستگاه‌های فلومتر‌های آلتراسونیک توانسته است علاوه بر بومی سازی این دانش همچنین نقش مهمی در صرفه جویی ارزی کشور ایفا کند.
این شرکت دانش بنیان که توسط جمعی از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف فعالیت خود را آغاز کرده است، اکنون با تولید فلومتر‌های آلتراسونیک با دقت بالای ۰.۲ تا نیم درصد با تکرارپذیری ۰.۵ درصد امکان دبی سنجی سیالات را با دستگاه‌های داخلی ممکن کرده است.
این دستگاه که در صنایعی، چون گاز، نفت، پتروشیمی، آب و… کاربرد دارد توانسته از یک هفتم تا یک دهم نمونه‌های خارجی صرفه جویی ارزی داشته باشد.
اشکان شفیعی مدیرعامل شرکت آکام مدار در این باره به خبرنگار ما گفت: سابق بر این فلومتر‌های خارجی با هزینه‌های هنگفت وارد می‌شدند و به طور مثال در حالی که فلومتر نوع شرکت اندرس هوزر اروپا خارجی ۷ هزار یورو قیمت دارد، قیمت فلومتر تولید شرکت ما کمتر از هزار یورو است.
وی همچنین با اشاره به قیمت فلومتر‌های قابل استفاده در بخش خانگی گفت: در بخش خانگی نمونه‌های خارجی زیر ۴۰۰ یورو یافت نمی‌شوند، اما کنتور‌های تولید ما ۵۰ یورو است.
شفیعی در بخش پایانی در مورد مزایای تولید این محصول در ایران نیز گفت: قیمت نهایی بسیار پایین‌تر از نمونه‌های خارجی، مصرف پایین برق، ماندگاری و راندمان بالا از جمله مزایای این محصولات بومی نسبت به نمونه‌های خارجی است.