عدم‌النفع 30 هزار میلیارد تومانی تبدیل گاز به متانول/ پتروشیمی‌ها عامل کسری بودجه دولت
عدم‌النفع 30 هزار میلیارد تومانی تبدیل گاز به متانول/ پتروشیمی‌ها عامل کسری بودجه دولت
کارشناس انرژی گفت: تبدیل گاز به متانول در 9 ماهه ابتدایی 2022، بالغ بر 2.2 میلیارد دلار ارزآوری داشت، درحالی که اگر همین میزان خوراک صادر شده بود، چیزی بالغ بر 2.77 میلیارد دلار درآمدزایی ارزی برای کشور داشت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مهدی هاشم‌زاده، با اشاره به عدم توسعه مناسب صنعت پتروشیمی کشور اظهار کرد: متاسفانه به دلیل اعطای رانت خوراک ارزان، توسعه صنعت پتروشیمی کشور به شکلی بسیار فاجعه‌بار و غیرمتوازن شکل گرفته است و با تداوم اعطای رانت خوراک، شاهد عدم‌النفع جدی در کشور هستیم؛ این موضوع به خصوص پس از افزایش قیمت گاز در هاب‌های مختلف گازی، مشهود است.

وی اظهار داشت: ما مشکلی که در صنعت پتروشیمی داریم، عدم توسعه مناسب صنعت است، سهم سبد پتروشیمی دنیا در سال 2019 از پروپیلن به عنوان خاویار محصولات پتروشیمی 12 درصد بوده ولی در ایران فقط 2 درصد بوده، در دنیا متانول 17 درصد در سبد محصولات پتروشیمی سهم دارد اما در ایران این سهم به 35 درصد رسیده است.

* عدم‌النفع 30 هزار میلیارد تومانی دولت از تبدیل گاز به متانول

مدیر گروه انرژی اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد افزود: بنابراین راهکار اصلی اصلاح روند فعلی و واقعی و شناورسازی قیمت خوراک پتروشیمی است. تبدیل گاز به متانول در نه ماهه ابتدایی 2022، چیزی بالغ بر 2.2 میلیارد دلار ارزآوری داشته است، در حالی که اگر همین میزان خوراک اعطایی صادر شده بود، چیزی بالغ بر 2.77 میلیارد دلار درآمدزایی ارزی برای کشور داشت.

وی گفت: نکته بسیار مهم دیگر، پولی است که در جیب دولت و بیت‌المال می‌رود. در حالت غیربهینه تبدیل گاز به متانول، 1.5 میلیارد دلار به دولت پرداخت می‌شود که حاکی از رانت خوراک اعطایی است ولی در حالت ایده‌آل برای کشور و مردم، 2.77 میلیارد دلار سهم دولت و بیت‌المال خواهد بود که حکایت از یک رانت 30 هزار میلیارد تومانی است که از جیب دولت خارج و به کسری بودجه تبدیل شده است

وی ادامه داد: ایران سالی 200  تا 300 میلیون دلار محصولاتی را از کره و تایوان وارد می‌کند، در دو کشوری که حتی یک قطره نفت ندارند، اما هنوز نتوانسته‌ایم با تکمیل زنجیره ارزش همین محصولات را داخل تولید کنیم. در حال حاضر باید بتوانیم با تغییر خوراک و توسعه پتروپالایشگاه‌ها ذائقه صنعت پتروشیمی را عوض کنیم.

هاشم زاده گفت: یکی از راهکارها افزایش پلکانی خوراک گاز پتروشیمی‌هاست، امسال اگر قیمت سوخت صنایع عمده و پتروشیمی‌ها به 60 تا 70 درصد قیمت خوراک برسد، خوب است. استراتژی اصلی باید اینگونه باشد که مالیات عملکرد را کاهش دهیم به جای آن، یارانه انرژی را حذف کنیم. اینطور به سمت مزیت اقتصادی می‌رویم و بهره‌وری در مصرف خوراک و سوخت به طور جدی پیگیری خواهد شد.

منبع: فارس