نخستین ربات‌های بازرس شبکه‌ فاضلاب در ایران طراحی و تولید شد
نخستین ربات‌های بازرس شبکه‌ فاضلاب در ایران طراحی و تولید شد
یک شرکت دانش‌بنیان داخلی با طراحی و تولید ربات‌های هوشمند بازسازی، رفع عیب شبکه‌های فاضلاب را مکانیزه کرده و بار ترافیکی و هزینه‌های اجتماعی ناشی از حفاری زمین را کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “علیرضا هادی” رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان کاوش مکانیز فن‌آور گفت: ایده و طراحی آن کاملا بر اساس دانش و تخصص مهندسان داخل کشور بومی سازی و اجرا شده است.
وی به قابلیت‌های پیشرفته این ربات اشاره کرد و افزود: این ربات‌ها مخصوص شبکه‌های فاضلاب است که لوله‌های فاضلاب در هنگام اجرای پروژه و در زمان بهره‌برداری دچار رسوبات، گرفتگی نباشند و به طور کلی بار شبکه فاضلاب را به خصوص هنگام بارندگی مورد ارزیابی قرار می‌دهد و اینگونه از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.
هادی ضمن اشاره به عرضه 6 نسل از این ربات‌ها در صنعت آب و فاضلاب کشور افزود: قیمت این  محصول یک سوم نمونه خارجی است. محصولات خارجی موجود در داخل به علت تحریم‌ها و عدم پشتیبانی قابل استفاده نیستند و ذی‌نفعان می‌توانند این محصول را با قیمت پایین‌تر و خدمات پس از فروش بهتر در داخل تهیه کنند.
این مسئول دانش‌بنیان خاطر‌نشان کرد: خوشبختانه محصول ما در حال تکامل است و نسخه‌های جدیدتر با تکنولوژی پیشرفته‌تر در حال تولید و عرضه است که به صورت هوشمند عمل بارزسی انجام شود.
وی در این رابطه به ساخت‌ربات‌های هوشمند بازسازی نیز اشاره کرد که بعد از عیب‌یابی به رفع عیب و ترمیم می پردازند بدون اینکه نیاز به حفاری باشد و اینگونه بارترافیکی و هزینه های اجتماعی را کاهش می دهند.
هادی همچنین به بومی‌سازی ربات‌های ایر شوک احیای چاه‌ها اشاره کرد که قابلیت رسوب‌گیری از دیواره‌های چاه‌های کشاورزی را دارند و این رسوبات باعث کاهش برداشت آب از چاه‌ها می‌شود، همچنین در برداشت از لایه‌های عمیق‌تر سبب افزایش مصرف انرژی الکتریکی می‌شوند.
وی با تاکید بر کیفیت و سیر تکاملی نمونه‌های خارجی گفت: شرکت‌های دانش بنیان به حمایت و اعتماد کارفرمایان و شرکت های دولتی نیازمند هستند وقتی در قانون حمایت از تولیدات داخلی وجود دارد، اراده و ریسک پذیری مدیران ارشد را می‌طلبد که به محصولات تولید داخل اعتماد کنند.