آخرین جزئیات از پروژه انتقال آب از “تونل کانی سیب” برای احیای دریاچه ارومیه
آخرین جزئیات از پروژه انتقال آب از “تونل کانی سیب” برای احیای دریاچه ارومیه
بخش عظیمی از تعمیرات "تونل کانی سیب" نیز انجام شده و این تونل آماده است تا همزمان با آغاز دهه فجر، در فاز اول مقدار ۳۰۰ میلیون متر مکعب را به دریاچه انتقال دهد و در فاز دوم نیز ۲۰۰ مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت 51 هزار و 876 کیلومترمربع یکی از 6 حوضه آبریز اصلی کشور است که در انتهای آن دریاچه ارومیه قرار دارد.

دریاچه ارومیه در حال حاضر شرایط وخیمی دارد و 2 بخش شمالی و جنوبی دریاچه ارومیه به طور کامل از یکدیگر جدا شده‌اند. تراز آب دریاچه ارومیه 1270/2 متر بالاتر از سطح ‌آب‌های آزاد است که این مقدار 4 متر پایین‌تر از سطح تراز اکولوژیک است.

در طول 40 دهه گذشته، عواملی از جمله تغییر الگوی کشت، افزایش زمین‌های زیرکشت، سدسازی، احداث پل شهید کلانتری و عوامل طبیعی مانند تغییر اقلیم و کمبود بارش شرایط اسفناک فعلی را برای دریاچه ارومیه رقم زده‌اند.

با وجود اینکه وضعیت دریاچه ارومیه هر روز وخیم‌تر می‌شود، به نظر می‌رسد که بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب به دریاچه از قبیل انتقال پساب تصفیه شده 2 شهر تبریز و ارومیه به اندازه سالانه 100 میلیون مترمربع و همچنین انتقال 650 میلیون مترمکعب آب از تونل 36 کیلومتری “کانی سیب” می‌تواند بارقه‌های امید برای احیای دریاچه را زنده نگه دارد.

بر اساس آخرین اعلام مسئولان، تصفیه‌خانه شهر ارومیه تا پایان سال با ظرفیت انتقال 51 میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌شده به دریاچه ارومیه بهره‌برداری خواهد شد همچنین بخش عظیمی از تعمیرات تونل کانی سیب نیز انجام شده و این تونل آماده است تا همزمان با آغاز دهه فجر، در فاز اول مقدار 300 میلیون متر مکعب را به دریاچه انتقال دهد و در فاز دوم نیز 200 مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود.

البته این تونل که بزرگترین پروژه احیای دریاچه ارومیه محسوب می‌شود، قابلیت انتقال آب به اندازه 1.5 میلیارد متر مکعب در سال را نیز دارد که در فازهای بعدی این حجم از انتقال را انجام خواهد داد.

تونل کانی سیب، آب را از رودخانه زاب به دریاچه منتقل کرده و به دلیل اینکه تونل زیرزمینی است، امکان برداشت حق‌آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه در مسیر توسط کشاورزان وجود ندارد.

حق‌آبه محیط زیستی دریاچه ارومیه مقدار 3.4 میلیارد متر‌مکعب در سال است و اگر این مقدار آب هر سال فراهم شود، بازهم 5 سال طول می‌کشد که دریاچه به تراز اکولوژیکی خود که مقدار 15 میلیارد مترمکعب است، برسد لذا نباید تنها به انتقال آب از کانی سیب و تصفیه‌خانه‌ها دل بست و باید موضوع مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و سدسازی‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را نیز مدیریت کرد تا بتوان بار دیگر دریاچه ارومیه را در شرایط ایده‌آل دید.

منبع: تسنیم