پیش بینی مرکز پژوهش ها از قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده
پیش بینی مرکز پژوهش ها از قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده
مرکز پژوهش‌های مجلس پیش بینی کرد که میزان صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی به حدود یک میلیون بشکه در روز برسد و قیمت هر بشکه نفت ۷۵ دلار باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»نقش آفرینی نفت به عنوان منبع درآمد برای کشورهای صادرکننده آن از اهمیت بسزایی برخوردار است و بررسی میزان وابستگی بودجه کشورها به درآمدهای نفتی می تواند دولت ها را در سیاستگذاری های پولی و مالی و برنامه های زیربنایی و توسعه ای کمک کند.

طی سال ۲۰۲۲ میلادی تحولات اثرگذار زیادی در بازار انرژی جهان شکل گرفت که یکی از مهم ترین این عوامل مناقشه روسیه و اوکراین است. انتظار می رود آثار این تنش ها در سال آینده نیز به ویژه با اعمال سقف قیمتی خرید نفت روسیه توسط اروپا بر بازار نفت و انرژی سلطه داشته باشد.

با وجود این، براساس برآوردها و تخمین های مؤسسات بین المللی انرژی، قیمت جهانی نفت در سال آینده بیش از ۹۰ دلار خواهد بود.

به عنوان مثال گزارش ماه دسامبر اداره اطلاعات انرژی آمریکا، متوسط قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ را ۹۲ دلار به ازای هر بشکه پیش بینی کرده است.

بر اساس تحلیل کارشناسان این مرکز، بیشتر کشورهای صادرکننده عضو اوپک در بودجه سالیانه قیمت نفت را به طور متوسط بین ۷۰ تا ۸۸ دلار به ازای هر بشکه پیش بینی کرده اند.

با توجه به روند کاهشی رشد اقتصادی جهان به ویژه در روسیه، هند و چین در سال آینده و کم شدن رشد تقاضای جهانی نفت، براساس گزارش ماه دسامبر ۲۰۲۲ آژانس بین المللی انرژی، میزان رشد تقاضای جهانی نفت برای سال جاری میلادی حدود ۲/۳ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۳ حدود ۱/۷ میلیون بشکه در روز افزایش می یابد و میزان تقاضای جهانی نفت در سال آینده حدود ۱۰۱/۶ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است.

به تخمین این مؤسسه، میزان عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ روزانه ۱۰۰/۸ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده است.

براساس پیش بینی های ارایه شده از قیمت جهانی نفت در سال آتی میلادی و با در نظر گرفتن شرایط تحریم، قیمت هر بشکه نفت نیز معادل ۷۵ دلار در نظر گرفته می شود. در این صورت انتظار می رود درآمدهای حاصل از فروش نفت به حدود ۲۷/۳ میلیارد دلار برسد که قاعدتاً در سناریوی رفع تحریم ها و افزایش میزان فروش نفت کشور، اعداد محاسبه شده، متفاوت خواهند شد.

منبع: ایرنا