دستیابی به فناوری‌های روز تصفیه فاضلاب شهر‌های بزرگ توسط یک شرکت دانش بنیان
دستیابی به فناوری‌های روز تصفیه فاضلاب شهر‌های بزرگ توسط یک شرکت دانش بنیان
یک شرکت دانش بنیان داخلی با تولید و طراحی دستگاه‌های ازن ژنراتور صنعتی دائم کار در ایران توانسته است هزینه بکارگیری این دستگاه‌ها در صنعت آب و فاضلاب کشور را تا بیش از نصف نمونه‌های خارجی کاهش داده و نیز وارد حوزه صادرات شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» شرکت ازن آب که از سال ۱۳۸۳ و پس از ثبت اختراع به تولید دستگاه‌های تصفیه آب کوچک مقیاس در حوزه تصفیه آب و هوا و بازچرخانی آب فعالیت می‌کرد، چند سالی است که با بومی سازی تکنولوژی تولید دستگاه‌های تصفیه بزرگ مقیاس نقش پر رنگی در صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب کشور ایفا کرده است.
این شرکت از سال ۱۳۸۸ وارد فاز عملیاتی تولید دستگاه‌های تصفیه ازن ژنراتور بزرگ مقیاس با هدف تصفیه فاضلاب شهر‌های بزرگ وارد شد و محصولات خود را جایگزین محصولات وارداتی کشورهایی، چون آمریکا، ایتالیا، سوئیس و فرانسه کرد.
علیرضا قدمگاهی، جانشین مدیرعامل شرکت ازن آب در مورد دستاورد‌های این شرکت به خبرنگار ما گفت: شرکت ما در سال ۱۳۸۸ برای اولین بار سیستم تصفیه فاضلاب شهر گرمسار را اجرایی کرد و پس از موفقیت آمیز بودن این اقدام، از دستگاه تصفیه خود در تصفیه‌خانه شهرهایی، چون کرمانشاه، رامسر، زاهدان، زابل، سنندج و بندرعباس نیز استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه در برخی شهر‌هایی که از سیستم تصفیه خارجی استفاده شده بود، بخاطر مشکل خدمات پس از فروش دستگاه‌ها از کار افتاده بودند، افزود: شرکت ما در طول چند سال گذشته موفق شده است در علاوه بر تولید دستگاه‌های بومی، همچنین در چندین شهر اقدام به رفع عیب دستگاه‌های غیرفعال خارجی کرده و آن‌ها را دوباره وارد مدار کند.
جانشین مدیرعامل ازن آب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما تنها شرکتی هستیم که در دنیا قطعات تولیدی از صفر تا صد خودمان تولید می‌کنیم و هزینه تولید دستگاه‌های ما نسبت به نمونه‌های خارجی کم‌تر از نصف است.
وی در توضیح بیشتر قیمت‌های نهایی محصولاتشان گفت: به طور مثال هزینه نصب یک دستگاه خارجی در سیستم تصفیه خانه یک شهر یک میلیون نفری با ظرفیت ۳ متر مکعب بر ثانیه بیش از ۵ میلیون یورو است که تولیدات ما کمتر از ۲.۵ میلیون یورو می‌شود.
گفتنی است محصولات دانش بنیان این شرکت در حال حاضر علاوه بر کشور‌های همسایه مانند ترکمنستان، عراق و افغانستان همچنین به کشورهایی، چون استرالیا، بلغارستان و سوئد نیز صادر می‌شود.