نصب کارت‌های ایزولاتور در واحدهای گازی نیروگاه بندرعباس
نصب کارت‌های ایزولاتور در واحدهای گازی نیروگاه بندرعباس
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس از نصب کارت‌های ایزولاتور برای نخستین بار در واحدهای گازی این نیروگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “داریوش محمودی” عنوان کرد: به دلیل تریپ (خروج اضطراری ) بیش از حد واحدهای گازی     FRAME 5   نیروگاه بندرعباس و به‌واسطه اتصال زمین ترموکوپل و مسیر حفاظتی اگزوز توربین، در زمان پیک بار در روزهای گرم تابستان، کارت‌های ایزولاتور برای اولین‌ بار تست و مورد ارزیابی قرار گرفت.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس افزود: در واحدهای گازی  FRAME 5این نیروگاه، حفاظت سیستم در برابر درجه حرارت زیاد در این مدل کارت، با 2 آمپلی فایر به‌کار رفته است، اول حفاظت توربین در برابر دمای زیاد و دوم تریپ حرارت زیاد در زمانی که دما از دمای تنظیم شده بیشتر است.
وی اضافه کرد: در این سیستم کارت‌های تقویت‌کننده، در اثر اتصال به زمین ترموکوپل و سیستم‌های ترموکوپل حفاظت اگزوز توربین، در برابر دمای بیش از حد ایزوله نیستند و اگر یکی از این قطعات شش‌گانه در اثر اتصال به زمین ، ولتاژ زیادی در کانال‌های ورودی به کارت‌ها  ایجاد کند، درصد خطا بالا رفته و واحد دچار خروج اضطراری می‌شود.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس خاطرنشان کرد: باتوجه به ساعت کارکرد و پایین بودن عمر قطعات و تنش حرارتی در توربین، زمان زیادی صرف خنک شدن اگزوز توربین می‌شد، تا تعمیرات و رفع عیب انجام و واحد مجددا وارد مدار شود و این مهم زمان زیادی را به خود اختصاص می‌داد. به‌همین منظور کارشناسان تعمیرات با نصب کارت ایزولاتور در مسیر ورودی به کارت تقویت‌کننده حفاظت، که وظیفه ایزوله‌کردن ترموکوپل نسبت به زمین را برعهده دارد، مشکل را برطرف ساخته و از خروج اضطراری واحد جلوگیری به عمل آورده و خطا را برطرف کردند.
محمودی در پایان تصریح کرد: امروزه وجود توربین‌های گازی در نیروگاه‌ها به‌عنوان مولد برق بسیار باارزش و حیاتی است، به‌طوری‌که سرعت در نصب و راه‌اندازی و میزان سرمایه‌گذاری و امکان بهره‌وری از سوخت گاز، کاربردی به مراتب بهتر نسبت به سوخت‌های دیگر دارد.