نفت با رشد قیمت اندک از سال ۲۰۲۲ خداحافظی می‌کند
نفت با رشد قیمت اندک از سال ۲۰۲۲ خداحافظی می‌کند
قیمت نفت روز جمعه اندکی افزایش یافت و به سوی ثبت دومین رشد سالانه متوالی گام برداشت؛ هرچند که این رشد قیمت، در سال پر رویدادی که شاهد وقوع جنگ اوکراین، صعود دلار و ضعیف شدن تقاضای چین برای سوخت بود، اندک به شمار می‌رود.

به گزارش«نبض انرژی»بهای معاملات نفت برنت با ۲۰ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۳ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته با ۱.۲ درصد کاهش بسته شده بود.

نفت برنت سال ۲۰۲۲ را با رشد قیمت ۷.۶ درصدی به پایان می‌برد، در حالی که در سال ۲۰۲۱، افزایش قیمت ۵۰.۲ درصدی داشت. قیمت نفت برنت در مارس پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، به رکورد ۱۳۹ دلار و ۱۳ سنت صعود کرده بود که از سال ۲۰۰۸ بی سابقه بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۳ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز پنج شنبه با ۰.۷ درصد کاهش بسته شده بود. وست تگزاس اینترمدیت سال ۲۰۲۲ را با ۴.۵ درصد افزایش به پایان می برد در حالی که در سال ۲۰۲۱، افزایش ۵۵ درصدی را ثبت کرده بود.

لئون لی، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس درباره وضعیت بازار اظهار کرد: اگرچه افزایش سفر در ایام تعطیلات پایان سال و ممنوعیت فروش نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به بعضی از کشورها، از قیمت نفت پشتیبانی کرده است اما کاهش مصرف به دلیل تیرگی فضای اقتصادی در سال میلادی آینده، کمبود عرضه را تحت الشعاع قرار خواهد داد. افزایش سریع نرخ بیکاری جهانی در سال ۲۰۲۳، تقاضا برای انرژی را محدود می‌کند. بنابراین تصور می‌کنم قیمت نفت سال آینده به ۶۰ دلار در هر بشکه نزول خواهد کرد.

قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ که بسیاری از بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، نرخ‌های بهره را برای مقابله با تورم افزایش دادند و نرخ دلار آمریکا صعود کرد، به سرعت کاهش پیدا کرد. صعود دلار آمریکا، قیمت کالاهایی شامل نفت که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شوند را گران‌تر کرد و در نتیجه، تقاضا برای این کالاها را کاهش داد.

همچنین، محدودیت‌های کووید صفر چین که تنها در دسامبر تسهیل شد، امید به احیای تقاضا برای سوخت در این کشور که دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان به شمار می‌رود را ضعیف کرد. هرچند انتظار می‌رود چین احیای کندی در سال ۲۰۲۳ داشته باشد اما افزایش موارد ابتلا به کووید در این کشور و نگرانی‌ها پیرامون رکود جهانی، دورنمای تقاضا برای کالاها را تیره کرده است. در واکنش به افزایش آمار ابتلا به کووید در چین، چندین کشور از جمله آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، تست اجباری کووید برای مسافران ورودی از چین را اعلام کرده‌اند.

یک شرکت آمار سلامت برآورد کرد که احتمالا روزانه ۹ هزار نفر در چین بر اثر ابتلا به کووید، جان خود را از دست می دهند. در زمینه عرضه نفت، انتظار می‌رود تحریم‌های غربی باعث شود روسیه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را به میزان بیشتری از اروپا به آسیا تغییر مسیر دهد.

در آمریکا، رشد تولید در ایالت‌های تولیدکننده بزرگ نفت با وجود قیمت‌های بالاتر، کند بوده است. طبق جدیدترین نظرسنجی بانک فدرال رزرو دالاس، تورم، مشکلات زنجیره تامین و ابهام اقتصادی باعث شد مدیران انرژی، انتظارات خود را پایین‌تر ببرند.

بر اساس گزارش رویترز، ایوا مانتی، تحلیلگر بانک آی ان جی در این باره گفت: امسال، سال خارق العاده‌ای برای بازارهای کالا بود و ریسک‌های عرضه، به افزایش نوسان و قیمت‌های بالاتر منجر شد. سال آینده، سال نامعلوم دیگری سرشار از نوسان خواهد بود.

منبع:ایسنا