کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا تا پایین‌ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی
کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا تا پایین‌ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی
صادرات گاز روسیه به خارج از اتحادیه شوروی سابق به ۱۰۰.۹ میلیارد مترمکعب در سال جاری میلادی می‌رسد که یکی از پایین‌ترین مقادیر صادرات گاز این کشور از زمان فروپاشی شوروی سابق در ۱۹۹۱ است.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از رویترز، صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله تا پایین‌ترین سطح پس‌از فروپاشی شوروی سابق کاهش یافته است. اروپا به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری گاز روسیه، واردات خود را به‌خاطر جنگ اوکراین کاهش داده و یکی از خط لوله‌های اصلی گاز به این قاره منفجر شده‌است.

 اتحادیه اروپا که از قدیم بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت و گاز روسیه بود، سال‌هاست درمورد کاهش وابستگی به انرژی این کشور صحبت می‌کند. اما بروکسل پس‌از حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری، در این مورد جدی‌تر شد.

 الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه که یکی از متحدین بلندمدت پوتین است گفت صادرات این شرکت خارج از اتحادیه شوروی سابق به 100.9 میلیارد مترمکعب در سال جاری میلادی می‌رسد.

 این رقم به‌معنای 45 درصد کاهش نسبت‌به 185.1 میلیارد مترمکعبی است که در 2021 صادر شده بود و شامل عرضه به چین از طریق خط لوله قدرت سیبری هم می‌شود. گازپروم در سال گذشته 10.39 میلیارد مترمکعب از این خط لوله صادرات داشت.

 صادرات مستقیم گاز روسیه به آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در ماه سپتامبر و به‌دنبال انفجار خط لوله‌های نورد استریم در دریای بالتیک متوقف شد.

 سوئد و دانمارک، هر دو دلیل انفجار خط لوله‌های نورد استریم 1 و 2 را 4 نشتی اعلام کردند اما مسئول آن را معرفی نکردند. دبیرکل ناتو این اتفاق را یک خراب‌کاری می‌داند. روسیه پرسنل نیروی دریایی انگلیس را پشت این انفجارها می‌داند. اتهامی که لندن آن را رد کرده‌است.

 صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم 1 در سال گذشته میلادی به بالاترین رقم 59.2 میلیارد مترمکعب رسیده بود.

 100.9 میلیارد مترمکعب صادرات گاز از طریق خط لوله که شرکت گازپروم اعلام کرده یکی از پایین‌ترین مقادیر صادرات گاز روسیه از زمان فروپاشی شوروی سابق در 1991 است.

 اما روسیه فروش گاز طبیعی مایع خود از طریق دریا را با کمک شرکت نواتک افزایش داده است. تولید گاز طبیعی مایع روسیه در 11 ماه ابتدایی سال جاری میلادی 10 درصد افزایش یافته و به 29.7 میلیون تن رسیده است. همچنین این کشور کاهش صادرات گاز به اروپا را با افزایش قیمت انرژی جبران کرده‌است. درآمد نفت و گاز روسیه یک‌سوم طی 10 ماهه ابتدایی سال جاری میلادی بالا رفته است.

منبع: تسنیم