۹۸۶ چاه آب غیرمجاز در استان تهران بسته شد
۹۸۶ چاه آب غیرمجاز در استان تهران بسته شد
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران از انسداد ۹۸۶ حلقه چاه آب غیرمجاز و جلوگیری از تخلیه سالانه بیش از ۹ میلیون و ۹۴۲ هزار متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی، طی ۹ ماه سال جاری در استان تهران خبر داد.

به گزارش«نبض انرژی» رضا کیایی پور گفت: در 9 ماه سال جاری در راستای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، تعداد 986 حلقه چاه غیرمجاز در مجموع به عمق 44 هزار و 684 متر و میزان آبدهی 751.52 لیتر بر ثانیه، توسط امور‌های منابع آب تهران، شهریار، شهرری، رباط کریم، فیروزکوه، دماوند، اسلامشهر، ورامین، پاکدشت و شمیرانات مسدود شد.

وی با بیان اینکه با انسداد این تعداد چاه‌ها از تخلیه سالانه بیش از 9 میلیون و 942 هزار متر مکعب در سال در محدوده عملکرد استان جلوگیری خواهد شد، افزود:: بیشترین تعداد چاه‌های مسدود شده به ترتیب توسط امور‌های منابع آب تهران، شهریار و ورامین انجام شد.

کیائی پور اظهار کرد: به منظور مدیریت و کنترل میزان بهره برداری از چاه‌های دارای پروانه بهره برداری، تعداد 576 دستگاه کنتور هوشمند نیز روی چاه‌های مجاز توسط امور‌های منابع آب نصب شد.

وی ادامه داد: طی مدت یاد شده با تلاش گروه‌های گشت و بازرسی امور‌های منابع آب و اخذ دستور قضائی، 873 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره بر اینکه منابع آب‌های زیرزمینی از منابع استراتژیک و مهم کشور محسوب می‌شود و بر این اساس کلیه امور‌های منابع آب، باید با هوشیاری و اهتمام جدی به حفظ و حراست از این منابع بپردازند، گفت: همچنین 3 هزار و 777 چاه کشاورزی مورد کنترل و نظارت بر بهره برداری از آن‌ها قرار گرفت.

کیایی پور با تاکید بر اینکه همچنین 4 هزار و 254 حکم قضایی صادر و 1157 دستور قضایی نیز اخذ شده است، تصریح کرد: با تلاش ماموران گشت و بازرسی امور‌های منابع آب شهرستان و با اخذ حکم قضایی، بیش از 20 هکتار از اراضی بستر و حریم رودخانه‌های استان تهران در 9 ماه امسال رفع تصرف و از ید متصرفین خارج شد.

‌وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در کشور و آگاه سازی مردم از وضعیت بحرانی منابع آبی و خطرات و پیامد‌های ناشی از این بحران، گفت: شناسایی و برخورد با چاه‌های غیرمجاز از وظایف اصلی تمامی امور‌های منابع آب به شمار می‌رود و در طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی باید وضعیت بحرانی منابع آبی را با بهبود مصرف آب در بخش‌های مهم از جمله کشاورزی که مهمترین و پرمصرف‌ترین به شمار می‌رود، کنترل کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران در پایان ضمن هشدار به سودجویانی که اقدام به حفر غیرمجاز چاه‌ها و برداشت آب از آن می‌کنند، خاطرنشان کرد: اکیپ‌های گشت و بازرسی کلیه امور‌های منابع آب استان تهران، در راستای عمل به رسالت بزرگ خود یعنی حفاظت از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی، همواره در حال گشت و بازرسی در منطقه هستند و به محض شناسایی چاه حفاری شده غیر مجاز، با کمک دستگاه قضایی نسبت به انسداد آن‌ها و اعمال قانون اقدام فوری خواهند کرد.