ترکیه یک قدم دیگر به خودکفایی از واردات گاز نزدیک شد
ترکیه یک قدم دیگر به خودکفایی از واردات گاز نزدیک شد
ترکیه هفته جاری از کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در دریای سیاه خبر داد و رئیس جمهور این کشور اعلام کرد ذخایر گازی کشف شده در این منطقه، به ۷۱۰ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرده است.

به گزارش«نبض انرژی»ترکیه، دوشنبه هفته جاری کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در دریای سیاه را اعلام کرد و برآوردش از میزان ذخایر گازی شناسایی شده در این منطقه را بالا برد. این ذخایر می‌تواند گام مهمی در کاهش واردات گاز طبیعی به ترکیه و متنوع کردن منابع تامین انرژی این کشور باشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: ذخایر گاز طبیعی ترکیه در دریای سیاه اکنون به ۷۱۰ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرده است.

این کشور برآوردش از ذخایری میدان گازی که پیش از این کشف شده بود را افزایش داد و کشف جدید در آبهای دریای سیاه را اعلام کرد. برآورد ذخایر میدان گازی ساکاریا افزایش داده شد و کشف جدید در حفاری چای‌جوما-۱ به ذخایر گازی شناسایی شده توسط ترکیه در این منطقه افزود که می تواند جایگزین عمده واردات این کشور شود.

اردوغان گفت: در نتیجه تحلیل این اطلاعات، ذخایر گازی شناسایی شده که پیش از این ۵۴۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده بود، به ۶۲۵ میلیارد متر مکعب افزایش داده شد. با کشف جدید در حفاری چای‌جوما-۱، ذخایر گازی ترکیه در دریای سیاه، به میزان ۱۷۰ میلیارد متر مکعب افزایش یافت و به ۷۱۰ میلیارد متر مکعب رسید.

رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه هیات دولت، اظهار کرد: کشف جدید، در را به روی اکتشافات جدیدی خواهد گشود. ما حفاری چاه‌های جدید را در اسرع وقت آغاز خواهیم کرد.

اردوغان در نوامبر گفته بود: میدان گازی ساکاریا از سال میلادی آینده، نخستین گاز را تولید خواهد کرد. وی هفته جاری گفت: ترکیه ۱۳ چاه در میدان ساکاریا حفاری کرده است.

رئیس جمهور ترکیه گفت: کشف جدید (چای‌جوما-۱) می‌تواند به میدان گازی بزرگتر ساکاریا مرتبط شده و از آنجا به شبکه ملی این کشور وصل شود.

میدان‌های گازی کشف شده، مسیر طولانی به سوی متنوع سازی انرژی ترکیه را می‌پیمانند. این کشور تاکنون برای تامین انرژی، عمدتا به واردات متکی بوده است. حمله روسیه به اوکراین، به اقتصاد ترکیه و قیمتهای انرژی، آسیب زده و واردات انرژی را برای آنکارا بسیار گران کرده است.

پیش از کشف هفته جاری، مقامات ترکیه پیش بینی کرده بودند منابع گازی دریای سیاه می‌تواند یک سوم از تقاضای گاز این کشور را تامین کند.

ترکیه همچنین آماده میزبانی هاب گازی برای روسیه و گاز کشورهای دیگر می شود. با این حال، این هاب گازی ممکن است از لحاظ سیاسی برای اتحادیه اروپا قابل پذیرش نباشد.

اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اوایل امسال با تشکیل یک هاب گاز طبیعی در ترکیه موافقت کردند. و آن طور که از اردوغان نقل قول شده است: پوتین به دنیا اعلام کرد که اروپا می‌تواند گاز طبیعی را از ترکیه بگیرد.

پوتین یک هفته پیش برای نخستین بار اظهار کرد: روسیه مسیر گاز طبیعی که قرار بود از طریق خط لوله آسیب دیده نورد استریم ارسال شود را به دریای سیاه تغییر داده و یک هاب گازی اروپایی در ترکیه ایجاد می‌کند.

از زمانی که پوتین برای اولین بار به ایجاد هاب گازی در ترکیه اشاره کرد، دو کشور وقت را تلف نکرده و در اکتبر به رگولاتورهای خود دستور دادند فورا کار فنی را آغاز کنند تا پیشنهاد روسیه محقق شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هفته گذشته در مصاحبه با کانال تلویزیونی روسیا ۲۴ گفت: هر گونه تصمیم درباره هاب گازی ترکیه، در سال ۲۰۲۳ گرفته می شود. در حال حاضر، شرکت گازپروم با همکاران ترکیه ای و سایر شرکای احتمالی این پروژه از کشورهای دیگر همکاری دارد.

منبع:ایسنا