تولید ۷ کاتالیست پرمصرف در سال 98
تولید ۷ کاتالیست پرمصرف در سال 98
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از تولید هفت کاتالیست پرمصرف و راهبردی در سال آینده خبر داد و گفت: اجازه ندهیم کاتالیست‌ها، گلوگاه‌ صنعت پتروشیمی برای فشار به کشور باشد.

به گزارش نبض انرژی، علی پژوهان در آیین رونمایی از کاتالیست SAC۵۰۰ گرید لوله PE-۱۰۰ پلی اتیلن سنگین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: راکتورها قلب پلنت‌ها در صنعت پتروشیمی هستند و عملکرد راکتورها نیز به‌شدت به کاتالیست‌ها وابسته است.

وی با اشاره به اینکه دانش فنی تولید کاتالیست SAC۵۰۰ در انحصار چند شرکت خارجی است، افزود: تولید این کاتالیست افزون بر جنبه اقتصادی برای کشور، سبب تولید و بهبود کیفیت لوله پلی‌اتیلن می‌شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: لوله‌های پلی‌اتیلن کاربرد بسیاری در لوله‌های انتقال پرفشار آب و گاز دارد که برای تولید این لوله‌ها به کاتالیست‌های خاص نیاز است.

پژوهان با اشاره به اینکه شرکت پژوهش و فناوری حدود ۱۰ سال روی این کاتالیست کار کرده است، گفت: با توجه به حساسیت این محصول، آزمون‌های بسیاری روی آن انجام شده و تاییدیه‌های لازم را دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه در اواخر سال ۹۶ قرارداد واگذاری دانش فنی کاتالیست SAC۵۰۰ امضا شد، تصریح کرد: هفته گذشته، این کاتالیست در راکتور پتروشیمی شازند تزریق شد و هم اکنون گرید لوله PE-۱۰۰ پلی اتیلن با کاتالیست بومی در حال تولید است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: بهبود کیفیت این کاتالیست را همپای رقبای خارجی در دستور کار داریم و سال آینده نوع جدیدی از این کاتالیست ارائه خواهد شد.

پژوهان با اشاره به اینکه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی امسال ۱۴ قرارداد تجاری با شرکت‌های مختلف امضا کرده که هفت مورد آن در حوزه کاتالیست بوده است، اظهار کرد: سال آینده شاهد تولید هفت کاتالیست پرمصرف و راهبردی خواهیم بود.

به گفته وی، برنامه‌ریزی شرکت پژوهش و فناوری به گونه‌ای است که اجازه ندهیم کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی گلوگاه‌هایی برای صنعت پتروشیمی باشند تا کشورهای اروپایی به واسطه تحریم کشور را تحت فشار قرار دهند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه هر کیلوگرم از این کاتالیست با قیمت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو وارد می‌شود، گفت: قیمت تمام شده این کاتالیست برای پتروشیمی شازند به ازای هر کیلو ۵۰ دلار است؛ مصرف داخلی سالانه این کاتالیست ۴۰ تا ۵۰ تن است.

  • منبع خبر : شانا