قیمت نفت برنت به بالای ۸۴ دلار رسید
قیمت نفت برنت به بالای ۸۴ دلار رسید
خوش‌بینی به تقاضای سوخت چین نفت قیمت نفت خام شاخص برنت را بالای ۸۴ دلار رساند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از خبرگزاری رویترز از سنگاپور، در پی ادامه کاهش محدودیت‌های ویژه مقابله با شیوع ویروس کرونا در چین و به‌دنبال آن امید به بهبود تقاضای سوخت چین، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه (هفتم دی‌ماه) افزایش یافت، با این حال نگرانی‌های مربوط به رکود اقتصادی و ازسرگیری فعالیت پالایشگاه‌های آمریکا که به‌دلیل طوفان‌های زمستانی متوقف شده بودند، افزایش قیمت‌ها محدود بود.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در فوریه در ساعت ۴ و ۶ دقیقه بامداد روز چهارشنبه به وقت گرینویچ با ۹ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش به ۸۴ دلار و ۴۲ سنت به ازای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۱۰ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش ۷۹ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه معامله شد.

در میان جو خوش‌بینانه بازار نفت، قیمت هر دو شاخص در معاملات روز سه‌شنبه (ششم دی‌ماه) به بالاترین سطح خود در سه هفته گذشته رسیدند.

امیدها به افزایش تقاضای سوخت چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، در حالی است که دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از سه سال محدودیت‌های شدید ویژه مقابله با کرونا در بخش حمل‌ونقل و تجارت به سمت کاهش محدودیت‌ها و بازگشایی مرزهای خود در ماه آینده میلادی گام برداشته است.

کلودیو گالیمبرتی، معاون ارشد ریستاد انرژی گفت: سیاست اخیر چین درباره کاهش محدودیت‌های کرونایی تأثیر مثبت کوتاه‌مدتی به‌ویژه بر حمل‌ونقل بین‌المللی خواهد داشت.‌

وی افزود: اما برای عادی‌ شدن کامل تقاضای چین باید دو ماه دیگر صبر کنیم.

قیمت‌ها همچنین در پی اخباری مبنی بر اینکه مسکو قصد دارد فروش نفت را از یکم فوریه به کشورهایی که طبق فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از طرح سقف قیمتی گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا حمایت می‌کنند قطع کند، افزایش داد.

لئون لی، تحلیلگر مؤسسه سی‌ام‌سی مارکتز گفت: در حالی که ممنوعیت فروش نفت روسیه سبب کاهش عرضه می‌شود، این موضوع با کاهش تقاضا به‌دلیل رکود اقتصادی بالقوه جهانی در سال آینده جبران می‌شود.

پالایشگاه‌های نفت آمریکا روز سه‌شنبه (ششم دی‌ماه) در تلاش بودند فعالیت‌ ۱۲ تأسیساتی را که به‌دلیل طوفان زمستانی متوقف شده بودند، از سر گیرند؛ روندی که در بعضی موارد تا ژانویه ادامه خواهد داشت.