مخزن چم‌شیر روی سازند نفوذناپذیر است/ روایت شواهد تاریخی از دریاچه سد
مخزن چم‌شیر روی سازند نفوذناپذیر است/ روایت شواهد تاریخی از دریاچه سد
یک زمین شناس گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که هیچ رخ‌نمون نمکی در منطقه دیده نمی‌شود و اولین بقایای نمک نیز در بیشتر از 300 متری یافت شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»حسن عباسی زمین‌شناس در نشست بررسی تعارضات ذینفعان طرح چمشیر که در دانشگاه شریف به میزبانی پژوهشکده انرژی، آب و محیط زیست برگزار شد، ضمن اشاره به مسائل و چالش‌های زمین‌شناسی بیان کرد: تعارضات و مسائل زمین‌شناسی از جمله‌ بحث‌هایی است که به دلیل عدم قطعیت بالا در زمان‌های کم قابلیت به نتیجه رسیدن ندارد، اما هر طرف باید ادله محکمی برای اثبات فرضیات خود ارائه دهد.

این زمین‌شناسی در بیان اینکه بنده گزارش شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و گزارش مشاوران طرح چشمیر را مطالعه کردم، گفت: بنده برای بررسی این مسئله سه روز از منطقه بازدید کردم و توجهم به یک مسئله جلب شد، مسئله فراموش شده در چمشیر این است که پیشتر طبیعت در محل فعلی دریاچه سد، یک دریاچه طبیعی ساخته است و رسوبات دریاچه‌ای با عمق بالا در این منطقه دلیلی بر این مدعا است.

*تاریخچه زمین‌شناسی منطقه چمشیر از نبود انحلال نمک خبر می‌دهد

وی ادامه داد: شواهد حاکی از حضور یک دریاچه است و همین الان نیز با افزایش دبی در بازه زمانی سیلابی، ارتفاع آب در محل تنگه چمشیر به بالای 30 متر می‌رسد، با این حال اگر مسئله انحلال نمک در این شرایط مطرح بود، باید شواهد آن را در منطقه از جمله فروچاله‌های بسیار بزرگ و ریزش‌های دیواره‌ای می‌دیدیم، اما در بازدید ما اثری از این عارضه‌ها دیده نشد.

عباسی گفت: بررسی‌های حاکی از آن است که هیچ رخ نمون نمکی در منطقه دیده نمی‌شود و اولین بقایای نمک نیز در بیشتر از 300 متری یافت شده است.

این زمین شناس گفت: من 47 ساله در حوزه زمین‌شناسی فعالیت می‌کنم، اما چنین ممبربندی در سازند گچساران ندیدم و این طرح مسئله تنها یک فرضیه است، بر این اساس ما 150 متر رسوبات گچساران را در منطقه داریم که هیچ کانی ژیپسی (گچی) در آن دیده نمی‌شود.

*مخزن چمشیر روی سازند نفوذناپذیر است

وی با اشاره به اینکه در محل مخزن سد چمشیر150 متر سازند نفوذناپذیر داریم، گفت: بخشی از مخزن سد روی یک کپراک میادین نفتی است و فشارهای بالای میادین نفتی را تحمل کرده و اگر نفوذپذیر بود، نفتی در این منطقه باقی نمی‌ماند.

عباسی بیان کرد: سازند گچساران با تحمل این فشار میادین نفتی به طور قطع نفوذناپذیر است و مسئله انحلال این سازند به طور کامل منتفی است.

وی تاکید کرد: تشخیص گسل در سازند گچساران بسیار دشوار است، زیرا این سازند، ماهیتی پلاستیک بوده و اساسا خود ترمیم است.

*جابه‌جایی تحت عنوان گسل در محل ساخت سد مشاهد نشد

این زمین شناس در تشریح مسئله گسل در محل سازند سد گفت: مطابق بازدیدی که ما داشتیم، در محل ساختمان سد جابه‌جایی که به آن گسل اطلاق شود، وجود ندارد.

عباسی ادامه داد: در بیان اینکه محل سد چمشیر برای سدسازی بسیار عالی است و یک سازند سخت داریم که به خوبی فشارهای ساختمان سد را تحمل می‌کند.

*کیفیت آب سد چمشیر برای کشاورزی بسیار مطلوب است

این زمین شناس با اشاره به اینکه مهمترین مسئله در سد چمشیر، کیفیت آب است، گفت: شما می‌بینید، در فصول غیرسیلابی دبی رودخانه زهره 5 متر مکعب در ثانیه است و در فصول سیلابی شاهد دبی بالای 100 متر مکعب بر ثانیه هستیم، حالاگر بپذیریم، سیلاب توان تعدیل کیفی رودخانه را دارد، لذا ایجاد مخزن در این محل بر اساس مطالعات دانشگاه تهران و شرکت مهاب قدس توانایی تعدیل کیفی و کمی آب رودخانه را دارا است.

عباسی در پایان صحبت‌های خود گفت: کیفیت آب برای کشاورزی پایین دست سد چمشیر، پس از آبگیری سد بسیار مطلوب گزارش شده است.