پوتین صادرات نفت روسیه به کشورهای حامی سقف قیمت تعیین‌شده را ممنوع کرد
پوتین صادرات نفت روسیه به کشورهای حامی سقف قیمت تعیین‌شده را ممنوع کرد
رئیس‌جمهور روسیه در روز سه‌شنبه طی حکمی صادرات نفت و محصولات نفتی به کشورهای حامی سقف قیمت تعیین شده توسط گروه هفت را ممنوع کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در روز سه‌شنبه پاسخ سقف قیمت تعیین‌شده توسط غرب برای صادرات نفت کشورش را داد و حکمی را جهت ممنوعیت عرضه نفت خام و محصولات نفتی به کشورهایی که از این سقف قیمت پیروی می‌کنند امضا کرد. این حکم از اول فوریه و به مدت 5 ماه اجرایی می‌شود.

 گروه 7 اقتصاد بزرگ دنیا، اتحادیه اروپا و استرالیا در ماه جاری میلادی با 60 دلار در هر بشکه به‌عنوان سقف قیمت نفت خام روسیه موافقت کردند که از پنجم دسامبر اجرایی شد.

 این سقف قیمت تعیین‌شده نزدیک به قیمت فعلی نفت روسیه اما بسیار پایین‌تر از قیمت فروش آن در کل سال جاری میلادی است که توانسته به خنثی کردن تأثیر تحریم‌های مالی غرب علیه مسکو کمک کند.

 روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت دنیا بعد از عربستان است و اختلال در فروش نفت آن پیامدهای ناگواری برای عرضه‌ انرژی دنیا خواهد داشت.

این حکم که در وبسایت‌های دولتی و وب‌سایت کرملین منتشر شده پاسخ مستقیمی است به اقداماتی که به‌نظر روسیه مخالف با قوانین بین‌الملل بوده و توسط آمریکا و برخی کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی انجام‌شده است.

 در متن این حکم که مخصوصاً خطاب به آمریکا و سایر کشورهای خارجی تعیین‌کننده سقف قیمت صادرشده آمده‌است:«توزیع نفت و محصولات نفتی روسیه به نهادها و اشخاص خارجی در شرایطی ممنوع است که در قراردادهای عرضه به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به استفاده از حداکثر قیمت تعیین‌شده اشاره شود».

 این حکم از اول فوریه 2023 تا اول ژوئیه اجرایی می‌شود و طبق بخش‌هایی از آن می‌توان در موارد خاص ممنوعیت را لغو کرد. زمان تعیین‌شده مربوط به صادرات نفت خام می‌شود و هنوز هیچ زمان مشخصی برای محصولات نفتی اعلام نشده است.

 هدف تعیین سقف قیمت که حتی در زمان جنگ سرد بین غرب و شوروی سابق هم بی‌سابقه بود، کاهش ذخایر مالی روسیه برای جنگ با اکراین است. برخی تحلیلگران عقیده دارند این طرح در کوتاه مدت تأثیر چندانی بر درآمد مسکو نخواهد داشت ،اما طبق گفته وزیر دارایی روسیه، کسری بودجه این کشور در 2023 با توجه به سقف قیمت اعمال شده افزایش خواهد یافت.

 قیمت نفت اورال روسیه در روز سه‌شنبه 56 دلار در هر بشکه بود یعنی پایین‌تر از 60 دلار تععین شده.

منبع: تسنیم