کشت محصولات آب‌بر در مناطق کم‌آب ناشی از بی‌برنامگی است
کشت محصولات آب‌بر در مناطق کم‌آب ناشی از بی‌برنامگی است
نماینده مجلس تأکید کرد: کشت محصولات آب‌بر در بخش‌های بحرانی کشور مانند فلات مرکزی ایران ناشی از بی‌برنامگی و فقدان مصلحت اندیشی است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»احد آزادی‌خواه نماینده مجلس یازدهم، درباره بازدهی و راندمان پایین آب در بخش کشاورزی گفت: موضوع آب یک مساله فرا دولتی و فرا وزارتی است و نگاه به آب باید یک نگاه حاکمیتی باشد، بر این اساس ضروری است کل کشور برای رفع بحران کم آبی بسیج شوند.

وی تأکید کرد: شورای عالی آب باید بالاتر از همه شوراها باشد و به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، چون جنگ آینده ملت‌ها جنگ آب است و شکل حکمرانی بر آب در کشور نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

آزادی‌خواه با اشاره به بالا بودن میزان مصارف آب در بخش‌های مختلف تصریح کرد: نگهداشت آب شیرین در کشور به خصوص در بخش‌های جنوبی باید مورد توجه ویژه باشد و مانع برون رفت آب شیرین از طریق آب‌های آزاد شویم، بنابراین ضروری است منابع آب را به شیوه مهندسی اصولی هدایت و کنترل کرده و آب‌های شیرین رودها و رودخانه‌ها را برای مصارف داخلی حفظ و نگهداری کنیم.

نماینده مجلس یازدهم با اشاره به فرا وزارتخانه‌ای شدن سند اصلاح الگوی کشت اضافه کرد: آموزش همگانی مدیریت مصرف در آب شرب، بخش خانگی و به خصوص بخش کشاورزی از مهم‌ترین اولویت‌هاست و برای استفاده بهینه مصرف آب باید جدیدترین شیوه‌های آبیاری به کشاورزان الزام شود.

وی اضافه کرد: مطمئناً در صورت فراهم کردن تسهیلات مناسب، کشاورزان تمایل به استفاده از روش‌های جدید آبیاری را خواهند داشت.

آزادیخواه عنوان کرد: کشت محصولات آب‌بر در بخش‌های بحرانی کشور مانند فلات مرکزی را ناشی از بی‌برنامگی و عدم مصلحت اندیشی عنوان کرد و کاشت و صادر کردن محصولات جالیزی را نوعی صادرات مجازی آب دانست.

نماینده مردم ملایر ادامه داد: مجلس برای اصلاح الگوی کشت در این مناطق بودجه لازم را تخصیص داده و در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است، این رویکرد در برنامه هفتم حتماً با حساسیت بیشتر پیگیری می‌شود، به گونه‌ای که به منظور پیشگیری از صادرات آب مجازی، بیشترین تعرفه‌های صادراتی برای محصولات جالیزی در نظر گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: مجلس برای اصلاح الگوی کشت در این مناطق بودجه لازم تخصیص و در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است، این رویکرد در برنامه هفتم حتماً با حساسیت بیشتر پیگیری می‌شود به گونه‌ای که به منظور پیشگیری از صادرات آب مجازی، بیشترین تعرفه‌های صادراتی برای محصولات جالیزی در نظر گرفته خواهد شد.

آزادیخواه ضمن اشاره به وابستگی کشاورزان به آب و خاک به عنوان سرمایه‌کاری و تأمین معیشت زندگی تصریح کرد: برای کشاورزان کاشت و فروش محصول به عنوان یک شغل در اولویت است و اینکه چه محصولی و به چه میزان کاشته شود مربوط به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی است.

وی اضافه کرد: اگر بخش ترویج کشاورزی آگاه‌سازی کشاورزان را به موقع انجام دهد و قبل از زمان کاشت، نیازهای استراتژیک کشور را اطلاع‌رسانی کند، می‌توان مصرف آب را با توجه به نیازهای اساسی کشور مدیریت کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار برای واردکردن محصولات استراتژیک کشور هزینه می‌شود، اگر برنامه‌ریزی دقیق همراه با ایجاد امکانات ضروری از قبیل آموزش‌های کاربردی، ماشین‌آلات، تجهیزات و تسهیلات بانکی در اختیار کشاورزان قرار گیرد، منجر به افزایش انگیزه کشاورزان و جلوگیری از ورود محصولات کشاورزی از کشورهای آمریکا، برزیل و اوکراین شده و به معنای واقعی خودکفا می‌شویم.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی دورریز و ضایعات محصولات کشاورزی را نیز بی‌رویه عنوان کرد و گفت: تعیین میزان مصرف داخلی و صادرات محصولات کشاورزی یک کار مهندسی است که باید در یک جلسه مشترک با حضور وزارتخانه‌های بهداشت، جهاد کشاورزی و نیرو انجام شود و جدول غذایی تهیه و نیاز داخلی به محصولات مختلف استراتژیک، صیفی‌جات و باغی مشخص شود.

وی گفت: آنچه که در سند اصلاح الگوی کشت وجود دارد و حتماً باید اجرایی شود این است که نوع و مقدار کشت با توجه به اقلیم و میزان مصرف آب مشخص شود، بنابراین با تهیه جدول کشت بازار عرضه و فروش قابل پیش بینی خواهد بود و تکلیف صادرات نیز مشخص می‌شود.

منبع: مهر