ایجاد شهرک‌های خورشیدی برای تولید انرژی تجدیدپذیر/ 3000 مگاوات نیروگاه بادی احداث می‌شود
ایجاد شهرک‌های خورشیدی برای تولید انرژی تجدیدپذیر/ 3000 مگاوات نیروگاه بادی احداث می‌شود
سخنگوی سازمان ساتبا از احداث 3000 مگاوات نیروگاه بادی در صورت صدور مجوز از سوی شورای عالی اقتصاد خبر داد و گفت: نصب 15 هزار پنل خورشیدی در 12 استان کشور به توافق رسیده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “جعفر محمدنژاد سیگارودی”، با اشاره به برنامه‌های دولت برای تولید و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: احداث 10 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دوره چهار ساله از جمله برنامه‌های دولت است و برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای تحقق این مهم از سال گذشته آغاز شده است.
سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران در این باره افزود: سازمان ساتبا با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود در کشور ضمن برنامه‌ریزی، تقسیم‌بندی‌های لازم را صورت داد که مقرر شد تولید 7000 مگاوات انرژی تجدیدپذیر به بخش خورشیدی و 3000 مگاوات از طریق انرژی بادی و سایر منابع مانند انرژی زیست‌توده و غیره در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: برای تامین 7000 مگاوات انرژی خورشیدی، در اواخر سال گذشته سازمان  ساتبا پیشنهادی را از طریق وزارت نیرو به شورای اقتصاد ارائه و ارسال کرد؛ در ابتدای سال‌جاری در جلسه شورای اقتصاد، مجوز احداث 4000 مگاوات نیروگاه خورشیدی در سال‌های 1401 و 1402 صادر شد و انتظار می‌رود مجوز تامین 3000 مگاوات انرژی خورشیدی برای سال‌های آینده اخذ شود.
به گفته محمدنژاد سیگارودی، مدل قرارداد خرید تضمینی از محل ماده 12 قانون رفع موانع تولید لحاظ شده است، براین اساس از محل سوخت صرفه‌جویی شده در کشور این مجوز صادر می‌شود که به واسطه منابع حاصل از آن، نیروگاه‌ها احداث شوند؛ در این راستا سازمان ساتبا فراخوانی را برای شرکت‌های متقاضی احداث نیروگاه و فروش برق تضمینی اعلام کرد.
سخنگوی سازمان ساتبا با اشاره به شناسایی ساختگاه‌های احداث نیروگاه خورشیدی اظهار کرد: تلاش شد در این ساختگاه‌ها محدودیتی برای ایجاد نیروگاه وجود نداشته باشد و در عین حال در این بخش شبکه سراسری برق کشور فعال باشد.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای احداث 1500 مگاوات برق در ساختگاه‌های تعیین شده، تصریح کرد: این ساختگاه‌ها به برندگان مناقصه تحویل داده شد و در ادامه قرارداد خرید برق تضمینی به مدت 6 سال با نرخ ارزی 6.5 تا 6.9 سنت دلار به ازای هر کیلووات ساعت منعقد شد.
سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران یادآور شد: بخش دوم مناقصه در روزهای گذشته انجام شد که این بخش مشمول ساختگاه‌های کوچک‌تر و معادل یک تا 20 مگاوات می‌شود.

3000 مگاوات نیروگاه بادی احداث می‌شود
مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران از برنامه‌ریزی برای احداث 3000 مگاوات نیروگاه بادی خبر داد و گفت: در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز از شورای عالی اقتصاد هستیم و به محض اخذ مجوز مناقصه آن برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: در این زمینه نیز پس از شناسایی ساختگاه‌های مناسب و تخمین ظرفیت‌ها، مناقصه اعلام می‌شود؛ در این حوزه امکان مشارکت برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وجود دارد؛ البته قراردادها براساس مقررات و ضوابط داخلی منعقد می‌شود.

ایجاد شهرک‌های خورشیدی/ احداث نیروگاه در شهرک‌های صنعتی کشور
وی در ادامه از احداث شهرک‌های خورشیدی سخن به میان آورد و گفت: در راستای توسعه و گسترش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اقدامات دیگری را در دستورکار قرار داده‌ایم؛ در این باره هم‌اکنون دو رویکرد جدید آغاز شده است؛ احداث سامانه‌های خورشیدی خارج از مناقصه با همان قرارداد خرید برق تضمینی 20 ساله از جمله این رویکردهاست که یک بخش از آن مربوط به احداث نیروگاه درشهرک‌های صنعتی می‌شود.
سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران در این زمینه یادآور شد: بر اساس تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های نیرو و صمت مقرر شد تعدادی از استان‌ها به عنوان شهرک خورشیدی انتخاب شوند؛ موضوع ایجاد شهرک‌های خورشیدی هفته گذشته ابلاغ و مسیر پیشبرد این مهم تعریف شده است.
محمدنژاد سیگارودی تاکید کرد: در این شرایط امکان اتصال ساختگاه‌ها به صورت تجمعی به شبکه سراسری برق کشور میسر و فراهم می‌شود و سرمایه‌گذاران در این بخش قادر به تولید 200 کیلووات تا 3000 مگاوات برق خواهند بود. مدل قرارداد در این حوزه نیز20 ساله با نرخ خرید تضمینی 1650 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است.
وی توضیح داد: شهرک‌های صنعتی، برق مورد نیاز خود را با قیمت حدود 100 تومان به ازای هر کیلووات ساعت از وزارت نیرو خریداری می‌کنند و برق تولیدی خود را با قیمت 1650 تومان به ازای هرکیلووات ساعت به وزات نیرو می‌فروشند، این افزایش 16.5 برابری قیمت خرید از سوی وزارت نیرو جذابیت مشارکت را برای سرمایه‌گذاران به منظور تولید برق و انرژی تجدیدپذیر دوچندان می‌کند.
مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران اظهار کرد: بر این اساس متقاضیان حقیقی و حقوقی از طریق مراجعه به سامانه صدور مجوزهای ملی کشور، می‌توانند درخواست خود را در سازمان ساتبا بارگذاری کنند و در صورت تکمیل فرآیند و اطلاعات مورد نیاز، پروانه فعالیت برای این شرکت‎‌ها صادر می‌شود؛ این شرکت‌ها بالافاصله می‎‌توانند در زمین‌های شخصی خود یا شهرک‌های صنعتی عملیات راه‌اندازی نیروگاه ‌ تجدیدپذیر را آغاز کنند.
وی در ادامه به مصوبه احداث 550 هزار سامانه خورشیدی درمناطق کم‌برخوردار کشور اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه مربوط به این مهم از طریق مشارکت نهادهای حمایتی سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بسیج سازندگی، معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و وزارت نیرو(سازمان ساتبا)  در مرداد سال‌جاری به امضا رسید.
سخنگوی سازمان ساتبا اضافه کرد: بر همین اساس 550 هزار سامانه طی پنج سال آینده (هر سال 110 هزار سامانه) برای خانواده‌های تحت پوشش این نهادها به ویژه در مناطق روستایی و محروم کشور راه اندازی می‌شود و قرار است منابع مالی این طرح از طریق اعتباری که دولت در اختیار بانک‌ها قرار داده با تخصیص وام قرض‌الحسنه 100 تا 120 میلیون تومانی با نرخ 4 درصد در اختیار این خانواده‌ها ارائه شود.

بالاترین نرخ خرید تضمینی برق به احداث نیروگاه‌های خورشیدی در مناطق کم‌برخوردار تعلق گرفت
وی در این‌باره توضیح داد: تمام هزینه‌های اجرای این طرح برای متقاضیان از طریق اعطای تسهیلات بانکی فراهم می‌شود و در نهایت قرارداد خرید برق تضمینی 20 ساله منعقد می‌شود. در این مدل حمایتی بالاترین نرخ خرید تضمینی برق در حوزه وزارت نیرو معادل 2200 تومان به ازای هر کیلووات ساعت به همین بخش تعلق گرفته است.
محمدنژاد سیگارودی اضافه کرد: همچنین فراخوانی را برای شرکت‌هایی که از توانایی مالی و فنی برخوردارند به منظور نصب سامانه‌ برای خانوارها اعلام کرده‌ایم و بر این اساس این شرکت‌ها باید طی 20 سال خدمات پس از فروش را به این دسته از متقاضیان ارائه دهند.

نصب 15 هزار پنل خورشیدی در 12 استان کشور
مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران عنوان کرد: با نصب و راه‌اندازی این سامانه‌ها، برای خانوارها درآمدی معادل یک میلیون و 650 هزار تومان به صورت ماهانه حاصل می‌شود.
وی با اشاره به نصب و راه‌اندازی 1000 سامانه در استان‌های مختلف کشور، ادامه داد: در تلاشیم این سامانه‌ها در 12 استان متقاضی به صورت متمرکز راه‌اندازی شود و بر این اساس برای نصب 15 هزار سامانه توافق شده است.