معاون آبفا: ۴۷۱ پروژه جهاد آبرسانی در ۳۱ استان کشور در حال اجرا است
معاون آبفا: ۴۷۱ پروژه جهاد آبرسانی در ۳۱ استان کشور در حال اجرا است
معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: اکنون در ۳۱ استان کشور ۴۷۱ پروژه جهاد آبرسانی تعریف شده و در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«مجید آقازاده» در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طرح جهاد آبرسانی افزود: اکنون طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور باقوت در حال اجراست.

وی درباره ضرورت اجرای طرح جهاد آبرسانی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با وجود همه مشکلات پیش‌روی کشور، توجه ویژه‌ای به روستاها شده است، تشکیل و تمرکز فعالیت‌های نهادهای انقلابی همچون جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر روستاها، با هدف محرومیت‌زدایی از چهره این بخش از کشور بوده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان‌کرد: بر اساس تجربه‌های گذشته و در تداوم طرح ملی آبرسانی به روستاهای کشور که از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است، سال گذشته باهدف سرعت‌بخشیدن به روند آبرسانی به روستاها و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور در این امر، این طرح ملی در قالب جهاد آبرسانی و با مشارکت و هم‌افزایی دولت، شرکت‌های آب و فاضلاب استانی، گروه‌های جهادی، نهادها، سازمان‌ها، نیروهای مسلح و خیرین و حتی شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شد.

آقازاده بیان‌داشت: پس از آن و تفاهم‌نامه اجرایی این طرح در آبان‌ماه پارسال با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد شد و در حال حاضر هم این طرح باقوت در حال اجرا است.

وی درباره اینکه طرح جهاد آبرسانی شامل چه تعداد روستا است و چه میزان از جمعیت روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟ گفت: آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در این طرح، در دو مجموعه هدف‌گذاری شده است که در مجموعه نخست، آبرسانی به هفت‌هزار روستا، در قالب طرح محرومیت‌زدایی از چهره روستاهای کشور، با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انجام می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: مجموعه دوم، با استفاده از ظرفیت اعتبارات ملی، به سه‌هزار روستا آبرسانی می‌شود.

آقازاده اضافه‌کرد: امسال و در اجرای این طرح‌ها، منتهی به آذرماه، عملیات آبرسانی به ۷۰۰ روستا انجام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال از مرز یک‌هزار روستا عبور کند و با تکمیل تدریجی این طرح‌ها، در سال آینده، شمار روستاهای آبرسانی شده به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این طرح بزرگ ملی، آبرسانی به پنج هزار روستا نیز، با بهره‌گیری از مشارکت خیران آب‌رسان، برنامه‌ریزی‌شده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در باره اینکه در حال حاضر چه تعداد پروژه فعال در قالب طرح جهاد آب‌رسانی وجود دارد و میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها چه‌قدر است؟ افزود: اکنون در ۳۱ استان کشور ۴۷۱ پروژه جهاد آبرسانی تعریف شده و در حال اجرا است میزان پیشرفت این پروژه‌ها، حسب شرایط مناطق مختلف کشور و میزان سختی کار و هماهنگی‌های بین‌بخشی، متفاوت است.

آقازاده گفت: بر اساس نظارت‌های میدانی و گزارش‌های دریافتی از استان‌ها، می‌توان گفت میزان پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها به طور میانگین۲۸.۵درصد است.

وی در پاسخ به اینکه کدام استان‌ها تا کنون عملکرد بهتری در این زمینه داشته‌اند؟ خاطرنشان‌کرد: پروژه‌های تعریف شده باتوجه‌به تعداد و پراکندگی روستاها و جمعیت روستایی و در نتیجه نیاز به اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی در استان‌های کشور، حجم متفاوتی دارند و بیشترین حجم کار در استان سیستان و بلوچستان با یک هزار و روستا است و۲۵درصد حجم کل طرح را شامل می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور گفت: استان‌های گیلان، خوزستان، کرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی به ترتیب در رده‌های دوم تا ششم قرار دارند و بیشترین حجم کار در این استان‌ها انجام شده است؛ اما عملکرد طرح متأثر از ابعاد کار در استان‌ها، متفاوت است و باتوجه‌به دیدگاه جهادی حاکم بر طرح، روند کار به‌صورت کلی در همه استان‌ها روبه‌جلو و خوب ارزیابی می‌شود.

آقازاده در باره اینکه روستاهایی که در این استان‌ها آبرسانی می‌شوند چه تعداد هستند؟ ادامه داد: بیشترین آمار در استان سیستان و بلوچستان با تعداد ۱ هزار و ۷۵۱ روستا قرار دارد و استان‌های گیلان با ۷۸۶ روستا، کرمان با ۶۶۹ روستا، اردبیل با ۴۵۴ روستا و گلستان با ۴۳۲ روستا در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی معیارهایی که برای انتخاب روستاهایی که در این طرح آبرسانی می‌شوند در نظر گرفته شده را چنین برشمرد: هدف نهایی طرح، رسیدن به شاخص جمعیت تحت پوشش خدمات آب شرب پایدار در روستاها به۹۰درصد است. برای این منظور برای همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای تنش اعم از تنش کمی، کیفی و یا تأسیساتی، اقدام اجرایی باید انجام گیرد و برای روستاهای فاقد تأسیسات آبرسانی نیز زیرساخت‌های لازم احداث شود.

اولویت روستاها برای آبرسانی بر چه اساس است؟

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور گفت: اولویت اجرا در این طرح با روستاهای دارای تنش و یا روستاهای فاقد تأسیسات آبرسانی با جمعیت بالای ۲۰ خانوار کشور است که به لحاظ منابع آب پایدار امکان تأمین آب آنها وجود دارد. در زمان‌بندی اجرا نیز اولویت با روستاهایی است که مشکلات بیشتری دارند و قبلاً طرح آبرسانی آنها مطالعه شده و یا عملیات اجرایی آنها شروع شده است.

آیا این امکان وجود دارد روستاهای دیگری نیز به این طرح اضافه شوند؟

آقازاده افزود: افزودن ۱۰ هزار روستای دیگر، با جمعیت ۳.۵ میلیون نفر، به طرح ملی آبرسانی روستایی، در دست پیگیری است و در این زمینه مطالعات لازم انجام و گزارش‌های اولیه، تحویل سازمان برنامه‌وبودجه کشور شده و در صورت موافقت آن سازمان، این تعداد به روستاهای مشمول طرح اضافه خواهند شد.

منبع: ایرنا